Handler du lokalt, bidrar du til å styrke et levende bygdesamfunn

DEL

Ifølge transportselskapet DHL kan netthandelen utgjøre 40 prosent av all varehandel i 2025. Med noen enkle tastetrykk kan det meste kjøpes på nett – nesten alltid til en lavere pris enn det lokale virksomheter kan selge varene for. De nye handlevanene har da også gjort det mye tøffere å drive tradisjonelle forretninger. Likevel er det fortsatt mange som starter for seg selv.

Ekteparet Marianne og Greger Engh fra Setskog satset tid og penger på klesbutikkene B Young og Frank Q i Bjørkelangen Torg. Etter sju tøffe år gikk butikkene med overskudd. De har aldri mistet troen på konseptet. Samtidig har de sett at Bjørkelangen er i sterk vekst og at flere og flere har fått øynene opp for handelstilbudet i kommunesenteret.

Ingen kan klandres for å gjøre en god handel på nett. Prisene og markedet rår. Men hva skjer med prisene dersom den ene tradisjonelle butikken etter den andre blir utkonkurrert av nettforhandlere?

Den gode handleopplevelsen kan du se langt etter, og vi har ingen garanti for hva som da skjer med prisene på nett. Liten konkurranse har aldri vært til kundenes beste.

De som liker å rusle rundt i lokale forretninger og handle over disk, og som ønsker et best mulig tilbud i nærmiljøet, burde kjøpe varer og tjenester lokalt resten av året. Omsetningen i november og desember kan være et være eller ikke være for aktørene i den lokale detaljvarehandelen.

Handler du lokalt, bidrar du til å opprettholde og styrke et levende bygdesamfunn.

Det er verdt noen hundrelapper ekstra...

Artikkeltags