Betzy – hvem var hun?

Aina Karine Nordbye skriver om Betzy Akersoot-Bergs spennende liv.

Aina Karine Nordbye skriver om Betzy Akersoot-Bergs spennende liv. Foto:

Vet du hvem Betzy Akersoot-Berg (1850-1922) var? Hvis ikke, er du blant mange. 

DEL

MeningerBetzy ble en kunstmaler med en djerv pensel, med stor produksjon og gode kritikker. Hun var kjent fra utstillinger av bilder med motiv fra sjø og hav. Hun hadde selvstendighet og mot, og hun gikk sine egne veier. Så ble hun glemt. Så hvis du blir spurt om Aurskog har hatt en kjent marinemaler, så er svaret ja.

Kjent på ny

Interessen for Betzy har våknet, og noen gjør henne kjent på ny. Nordnorsk kunstmuseum i Tromsø har Betzy Akersloot-Berg (BAB) som sin hovedsatsning i 2019, og presenterer hennes historie og kunstnerskap i en utstilling «Like Betzy».

Aurskog-Høland kunstforening hadde i 1996 en minneutstilling om Betzy på Aur prestegård. To personer, Brit Bell og Trix Scherjon, har skrevet hver sin masteroppgave om henne, og kunsthistoriker Anne Wickstrøm har vært viktig for at BAB er blitt gjenoppdaget.

På øya Vlieland utenfor kysten av Nederland, der BAB bodde siste halvdel av livet sitt, er det et museum om henne og ektemannen Goosvinus Gerardus Akersloot. Navnet er Museum Trumps Huys. Det jeg har skrevet i denne artikkelen, er hentet fra disse kildene.

Er du en slektning?

Betzy Rezora Berg ble født i Aurskog, og ble døpt og konfirmert i Aurskog kirke. Begge foreldrene, Berthe Nordbye og Casper Christiansen Berg, var fra Aurskog, og søsknene giftet seg til gårder i området. Det er derfor mange i Aurskog som har aner i slekt med BAB.

Pleide syke

Betzy hadde utferdstrang. Da hun var rundt 20 år, etter å ha gjennomført et kurs i sykepleie, reiste hun til Finnmark for å pleie syke og misjonere blant den samiske befolkningen. Hun var dypt religiøs, og troen beholdt hun hele livet. Oppholdet i Finnmark varte i omtrent 5 år. Det er neppe mange, hvis noen som på 1800-tallet reiste fra Aurskog eller andre skog- og jordbruksbygder i sør for å gjøre lignende oppgaver i nord.

Hun ville lære

Trangen til å male vokste tidlig fram i henne, og Betzy ville lære. Hun tok først tegneundervisning i Kristiania, og var elev hos de norske malerne Otto Sinding og kort tid hos Fritz Thaulow. Senere møtte hun Willem Mesdag som var hollandsk marinemaler. I et opphold i Haag ble hun kjent med Goosvinus Gerrdus Akersloot som var hollandsk, og hun giftet seg med ham da hun var 43 år. Etter mye søken fant Betzy og Goosvinus stedet de ville bo, et gammelt hus på øya Vlieland.

Ville se bølgene

Hun malte i hovedsak fra hav og sjø og lite fra landskap der hun hadde vokst opp. Hun hadde sans for ekstreme og intense opplevelser, og malte storm, opprørt vann og skipsforlis. Hun malte helst i det fri. Hun hadde en kasse som sitt atelier som hun flyttet rundt, en stang med en vimpel viste hvor hun oppholdt seg. Slik kunne hun male bølgenes bevegelser på nært hold.

Stilte ut i hele Europa

Betzy stilte ut i hele Europa, blant annet i Frankrike, Tyskland, Sverige i tillegg til i Norge og i Nederland. Hun var representert på verdensutstillingen i Paris, og deltok flere ganger på Høstutstillingen i Oslo. Hun solgte bilder til samlere, til Keiser Wilhelm og til dronning Wilhelmina.

Betzy fikk gode kritikker, men kritikerne forventet andre typer motiver enn de Betzy valgte. I en kritikk i fra 1885 står det: I Frøken Bergs malerier fra havet og stranden er det en merkelig energi. Intet tyder på at det er nettopp en dame om maler det.

Marine- og sjøbilder var hun nesten alene om å male blant de samtidige kvinnelige malerne i Norge. Betzy var en kunstner av sin tid, og var påvirket av både realistiske og romantiske stilretninger.

Turte å gå egne veier

Betzy hadde et begivenhetsrikt og uvanlig liv, fullt av kontraster. Hun skilte seg ut ved sin ukonvensjonelle levemåte. Hun fortsatte å male, og var ved det en hardt arbeidene yrkeskvinne også etter at hun giftet seg. Hun overholdt tidens skikk og bruk som vertinne i Trumps Huys. Hun var feminin i vakre kjoler, men var også selvstendig og barsk i sydvest og støvler. Hun var godt kjent med øyboerne på Vlieland, holdt barneforeninger, og hun tok imot dronning Wilhelmina. Hun reiste i Europa, til Nord-Norge om og om igjen, og besøkte slekt i Aurskog og andre steder på Østlandet.

Nordnorsk kunstmuseum kaller henne en badass, altså en tøff og barsk person.

Hvorfor ble hun glemt?

Men hvordan kunne det skje at hun ble en kjent marinemaler i sin tid, med stor produksjon og gode kritikker, men ble glemt? Er det fordi hun reiste til Nederland, fordi hun var kvinne? Vi kan lete etter svar. Hun var selv beskjeden i omtale av egne opplevelser.

Nordnorsk kunstmuseum setter livet hennes inn i en samtid i utstillingen de har, og de spør: Hvem er «Like Betzy» i dag, som skiller seg ut fra mengden? Det kan være en som har annerledes arbeidsmetoder og livsførsel, ideer og tanker, men som er glemt eller som ikke blir sett.

Hun forsto hun hadde evner, hun våget å bruke dem – du kan bli kjent med Betzy fra Aurskog

Betzy må ha kjent på at hun hadde evner til å skape, og hun må ha hatt sterk vilje og gjennomføringskraft.

Å bli kjent med Betzy gir en fasinasjon for hvem hun var. Å se utstillingen Like Betzy i Tromsø var en stor opplevelse. Om du reiser – ta tog og båt, da får du andre rike opplevelser i tillegg.

Aina Karine Nordbye


Artikkeltags