Det forteller tre lokale og erfarne bransjefolk.

– Da høstferien kom, merket vi det godt. Det var som å skru på en bryter da grensene åpnet opp igjen. Med andre ord, vi har fått fasiten på hvor stor handelslekkasjen er, sier Paal Christian Svendsen til Indre Akershus Blad.

– Salget gikk merkbart ned da Sverige åpnet igjen, det var kanskje ikke noe annet å forvente, bekrefter Kristin Bakker Melby, butikksjef ved Joker Setskog.

Det var spesielt på avgiftsbelagte varer som tobakk og sjokolade at salget falt.

– I ferd med å snu

Om høstferien var et vendepunkt i negativ retning for lokale dagligvareforretninger, førte myndighetenes gjeninnføring av restriksjoner til motsatt effekt.

Færre reiser til Sverige, flere handler lokalt.

– Vi merker at det øker uke for uke igjen, noe som gjør at vi nesten er oppe i den ukesomsetningen vi hadde på tilsvarende tid i 2020. Vi får flere tilbakemeldinger fra kunder som opplever at det ikke er så lønnsomt å reise over grensa likevel, når de tar med hele regnestykket. Flere og flere ser også verdien av å handle lokalt, forteller kjøpmann Svendsen.

– Det er i ferd med å snu. Vi er ikke helt tilbake der vi var, men vi er veldig fornøyde med at pilen peker riktig vei igjen, påpeker Kristin Bakker Melby som sammen med daglig leder Ola Bakker investerte fjorårets overskudd i en oppgradering av butikklokalene på Setskog.

En som mener handelen har gjort mer enn å ta seg opp, er kjøpmann Kai-Petter Ulbo ved Rema 1000 Bjørkelangen.

– Her er det helt bonanza! Jeg vil si at det har tatt seg skikkelig opp. Det er ikke flere kunder enn det var i fjor, men de handler mye mer – handlevognene er fulle, sier Kai-Petter Ulbo som akkurat har gjort unna en tre timers økt i kassa.

– Meget godt år

Dagligvareforretningen i Løken Senter omsatte for 57,3 millioner kroner i fjor, en omsetningsvekst på formidable 47 prosent fra 2019.

– Selv om vi hadde en nedgang tidligere i høst, har det vært et meget godt år totalt sett og langt over tallene fra 2019. Det betyr at vi passerer 60 millioner kroner i omsetning i 2021, noe vi selvsagt er kjempefornøyd med, sier Paal Christian Svendsen som satt igjen med 1,6 millioner kroner på bunnlinja etter jubelåret i fjor.

Prognoser fra Virke foreller om en nullvekst for dagligvarebransjen i 2021 og spår en historisk nedgang på fire prosent i 2022.

– Vi skal ikke klage med den omsetningsveksten vi har hatt og visste at det ville komme en korrigering i markedet på et eller annet tidspunkt, men enhver nedgang er smertefull, sier Svendsen og viser til balansekunsten han og hans kolleger må utføre for å treffe med riktig bemanning og de riktige varene – både i mengde, kvalitet og tid.

– Mer enn nok varer

Med færre som reiser til Sverige, blir det større rift om ribbebitene på norsk side – uten at det er grunn til å frykte for julemiddagen, ifølge grønnkledde Svendsen.

– Vi har mer enn nok varer, beroliger han.

Dog, det er en øvelse å treffe på bestillingene inn mot høytiden.

– Vi tar utgangpunktet i salget vi hadde i fjor, samtidig som vi gjør en vurdering rundt hvordan vi tror julehandelen vil bli. Det er ikke bare enkelt, de første julebestillingene gjør vi allerede i mai, så det har vært mye grubling og spekulasjoner. Så langt ser det ut som vi har truffet veldig bra, sier kjøpmannen, som i likhet med andre dagligvareforretninger i Aurskog-Høland holder åpent sju dager i ukene fram mot jul.

– Jeg vil rose kundene, de er flinke til å spre handelen utover åpningstidene, sier Svendsen, som sammen med arbeidskollegene har gjort seg noen betraktninger rundt pandemien.

– Tenk hvor heldige vi har vært, og er. Vi er privilegerte som har kunne gå på jobben, omgås med kolleger, kontra de som sitter hjemme. Se bare på hotell- og restaurantbransjen, som fikk seg en ny trøkk i trynet og har det veldig tøft. Vi valgte derfor å kjøpe gavekort på Big Dream Steakhouse på Bjørkelangen som julegave til våre ansatte. Det gjør vi for å avhjelpe en lokal restaurant, vi må støtte opp der vi kan, sier Svendsen.

Alt er likevel ikke rosenrødt. Etter at dagligvarebransjen i høst fikk en bekreftelse på hva svenskehandelen betyr, pågår en kamp blant kjedene for å presse prisnivået ned – i håp om å beholde kundene på norsk side av grensen.

– Som et eksempel; dersom vi reduserer prisen med en prosent, merker ikke kunden så mye til det. For oss, som har en omsetning på 60 millioner kroner, utgjør den ene prosenten 600.000 kroner på bunnlinja – og det merkes. Det er små marginer vi driver på, konstaterer Svendsen.