Tertitten-jubileum og premieredag

JUBILERER DOBBELT: Urskog-Hølandsbanen feirer 120-årsjubileum i år – i tillegg til at museumsjernbanen fyller 50 år. Dette markeres behørig denne uka. Foto: Jørgen Kirsebom

JUBILERER DOBBELT: Urskog-Hølandsbanen feirer 120-årsjubileum i år – i tillegg til at museumsjernbanen fyller 50 år. Dette markeres behørig denne uka. Foto: Jørgen Kirsebom

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

SØRUMSAND: I år er det 50 år siden museumsjernbanen Tertitten ble åpnet. Det er også 120 år siden jernbanen mellom Bjørkelangen og Bingsfos ble tatt i bruk. Jubileet markeres denne uka.

DEL

Bli abonnent: Indre+ i 8 uker for kun 49 kroner!

Urskog-Hølandsbanen var en smalsporet dampdrevet jernbane som fikk stor betydning for området i nærmere 60 år.

Første etappe fra Bingsfossen til Bjørkelangen ble anlagt av selskapet Urskogbanen, og ble åpnet 14. november 1896.

Et annet selskap, Hølandsbanen, anla banen fra Bjørkelangen til Skulerud. Den ble åpnet 15. desember 1898, men før det hadde selskapene slått seg sammen til Urskog-Hølandsbanen.

Etter stortingsvedtak i 1900 ble banen forlenget drøye 2 kilometer vestover inn til Sørumsand stasjon.

Hovedkvarter på Bjørkelangen

Denne siste strekningen ble satt i drift fra 7. desember 1903. Banen var da blitt 57 kilometer lang. Selskapet hadde hovedkvarter på Bjørkelangen. Banen ble bygget på billigste måte, som en såkalt tertiærjernbane med sporvidde 750 millimeter. Dette ga altså banen tilnavnet «Tertitten».

Frem til 1. januar 1945 var banen et privat aksjeselskap. Da overtok Staten ved NSB og drev banen de siste 13 årene under navnet Urskog-Hølandbanen.

Banens trafikkgrunnlag var særlig skogs- og landbruksprodukter. Tømmer ble kjørt til Skulerud og derfra fløtet til Halden. Tidligere ble samtrafikk med DS «Turisten» på Haldenkanalen en populær turistattraksjon kalt «Den store rundreisen»; tog Oslo-Sørumsand, Urskog-Hølandsbanen til Skulerud, båt på Haldenkanalen til Tistedal, tog fra Tistedal, eventuelt Halden til Oslo. Da Tertitten kom i gang som museumsjernbane i 1966 var endepunktet litt utenfor sentrum i Sørumsand og skinnene inn til stasjonen var fjernet. I 1987 kunne de første tog igjen kjøre fra Sørumsand sentrum etter at en dugnadsinnsats hadde forlenget banen inn dit. To år senere var anlegget, med stasjonsbygning, ferdig og offisiell åpning av forlengelsen fant sted. Hele anlegget er fredet.

Stiftelse driver i dag

Urskog-Hølandsbanen er i dag en stiftelse, og Venneforeningen Tertitten står for driften av museumsbanen. Både 50- og 120-årsjubileet er noe Romeriksspillene sammen med Museene i Akershus markerer med egen teateroppsetting denne uka.

Dette er blitt et spesielt og annerledes teater. Scenen og rammene er det dampdrevne toget. Forestillingen begynner på Sørumsand stasjon i de gamle vognene med damplokomotivet foran, og fortsetter fram til endestasjonen på Fossum.

Underveis møter en ulike tablåer. På Fossum er hovedscenen og der spilles teateret.

Skinner til frihet

Et nyskrevet teater der historien er hentet fra Tertitten under andre verdenskrig.

Gjenkjennelig for mange og viktig å bli minnet på for dem som ikke opplevde okkupasjonen og krigen. Tertitten hadde en viktig rolle i motstandskampen.

Mange benyttet toget på flukt fra Osloområdet til sikkerhet i Sverige. Her møttes motstandsfolk som måtte flykte på grunn av politisk arbeid eller på grunn av sabotasje mot okkupanten.

En viktig del av vår felles hukommelse som ikke skal glemmes. Derfor er Tertitten-jubileet en god anledning til trekke fram denne delen av vår historie.

Skinner til frihet er en historie om mot og motstand, flukt og desperasjon, ungdommelig kjærlighet, makt og maktmisbruk. Det er mye sang og humor, farer og spenning.

Forestillingen har urpremiere torsdag 16. juni. Deretter spilles den fredag, lørdag og søndag.

Artikkeltags