Ja til rumlefelt

Lars Toverud har meninger om Kompveien. Foto: Øvind Eriksen

Lars Toverud har meninger om Kompveien. Foto: Øvind Eriksen Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

- Rumlefelt på Kompveien er det eneste som duger.

DEL

MeningerRumlefelt på Kompveien er det eneste som duger, og det må etableres både på hvitstripene og i gulstripa.

De som har opplevd dette i praksis, fortsetter ikke å sove!

Disse kan etableres i løpet av en ukes tid, og da kan det hende at noen i vegvesenet finner ut at fartsgrensen kan økes til 80?

Dette er den raskeste og billigste måten for å redusere ulykkene på (Det burde også vært montert rumlefelt i kommunesalen på Bjørkelangen også, kanskje noen våknet og kunne skjære gjennom det tøvet som bedrives av administrasjonen i forbindelse med ny skole og nytt svømmeanlegg!

For en som har jobbet i bransjen i over 40 år, er det utrolig å se den mangel på profesjonalitet som man ser i denne saken fra rådmannens side (og sikkert i alle saker som har med bygging i kommunen å gjøre). Du tror bare ikke at det er sant!)

Dødsulykker vil alltid inntreffe fordi noen vil avslutte livet på den måten.'

Hvor mange av disse som har skjedd på Kompveien, vil vi ikke få vite, men noen ganger kan man gjøre sine refleksjoner.

Midtdeler vil selvfølgelig hindre at det skjer her, men de som ønsker det vil finne seg andre arenaer.

Hvor mange av politikerne som skriker om snittmåling har prøvd dette i praksis?

Snittmåling eksisterer i dag ved Stjørdal, på Dovre, på Dovrefjell og på riksvei 4.

Hvem har kjørt der?

Ved snittmåling vil alle sitte og følge med på speedometeret, ikke se på vegen.

I det verste ulykkesstrøket vil folk ha oppmerksomhet et helt annet sted!

Hva oppnås? Dersom hastigheten fortsatt skal være 70, så vil mange legge seg på 60, det dannes da køer av irriterte bilister som skal ta igjen når de kommer til Mork eller Heia. Er dette trafikksikkerhet?

Midtdeler vil koste flerfoldig millioner (jeg vet tallet, men kan ikke offentliggjøre det), det vil hindre av og påkjøringer, forbikjøringer, blant annet utrykningskjøretøy, skape problemer for kryssing av elg (?).

Alle som ivrer for dette, kan kjøre Biri-Lillehammer på E6 eller fra Lillehammer til Tretten.

Man føler seg passe «innsnørt» og føler lettelse når det er overstått.

Hroar Braathen var den første som foreslo rumlefelt på Kompveien – han har min fulle støtte!

Og han er sikkert enig med meg om at vi samtidig legger det inn i kommunesalen på Bjørkelangen!

Lars Toverud, Sivilingeniør MRIF

Artikkeltags