Anlegget er fra 1951 – nå blir det endelig skiftet ut

Den første store kontraktsinngåelsen etter at Bane Nor ble opprettet ved årsskiftet.

DEL

Les alt på indre.no for 49 kroner i åtte uker

2 måneder for 49 kroner! Lokalavisen når det passer deg.

Multiconsult skal prosjektere nytt strømforsyningsanlegg på Kongsvingerbanen.

Kontrakten på 15,5 millioner kroner ble undertegnet 5. januar av prosjektdirektør Jon Brede Dukan i bane Nor og Multiconsults direktør for samferdsel og infrastruktur, Morten Alstad.

Kontrakten innholder også prosjektering av nytt svakstrømsanlegg. 

Kontaktledningsanlegget med tremaster er fra 1951 og modent for utskifting, opplyser Bane Nor.

Både kontaktlednings-anlegget og autotrafoer på strekningen mellom Lillestrøm og Åbogen stasjon (15 kilometer øst for Kongsvinger) skal byttes.

– Vi har nå fått løfte om disponering på dagtid både ukedager og helger og det gjør det hele mye enklere, sier prosjektleder John Ringerud.

Byggestart planlegges neste år og med fullføring i 2019.

– På delstrekningen mellom Lillestrøm og Årnes skal byggingen starte fra Lillestrøm, men vi vurderer også å starte fra Årnes mot Lillestrøm, sier Ringerud.

Mellom Årnes og Kongsvinger er det antakelig mest hensiktsmessig å begynne fra sistnevnte på grunn av parkeringsområder og sidespor som skal brukes. 

FAKTA: Kongsvingerbanen

  • Kongsvingerbanen ble åpnet i 1862 til Kongsvinger og videre til Sverige i 1865.
  • Trafikken på Kongsvingerbanen består i dag av lokaltog (65%), region- og fjerntog til og fra Sverige (15%) og godstog (20%).
  • Kongsvingerbanen har en høy markedsandel for arbeidsreiser på strekningen Kongsvinger – Oslo.
  • Kongsvingerbanen er også en viktig godsbane for tømmer- og skogsprodukter i forbindelse med Solør- og Rørosbanen.

Artikkeltags