Vil fjerne dette fra Kongsvingerbanen

NY BANE?: Stockholmstoget bør fjernes fra Kongsvingerbanen og flyttes over til en ny høyhastighetsbane gjennom Østfold, mener organisasjonen For Jernbane (FJ).FOTO: LARS FOGELSTRAND

NY BANE?: Stockholmstoget bør fjernes fra Kongsvingerbanen og flyttes over til en ny høyhastighetsbane gjennom Østfold, mener organisasjonen For Jernbane (FJ).FOTO: LARS FOGELSTRAND

Artikkelen er over 2 år gammel

KONGSVINGER: Ny høyhastighetsbane til Göteborg og Stockholm via Østfold, og svensketogene fjernes fra Kongsvingerbanen. Det ønsker organisasjonen For Jernbane.

DEL

(Glåmdalen) – Det vil bli kortere og raskere vei til Sverige, og samtidig kan vi koble oss på Europa-nettet mot Hamburg. Dessuten vil en høyhastighetsbane via Ski-Halden stjele langt mindre dyrket mark, og dermed være mer miljøvennlig, sier leder i interesseorganisasjonen For Jernbane, Kjell Erik Onsrud, til Glåmdalen.

Tid, penger og miljø

I et brev til Samferdselsdepartementet, Stortingets transportkomité, de ulike politiske partiene, Bane Nor og NSB ber jernbaneorganisasjonen om at det blir utredet et alternativ for høyhastighetsbaner mellom Oslo, Göteborg og Stockholm som innebærer en felles korridor Ski-Halden via direktespor Ski-Sarpsborg.

– Fra Halden mot Stockholm ber vi om at det utredes en ny korridor rett østover i retning Karlstad. Formålet med en lengst mulig felleskorridor er å se om samfunnet kan spare mer penger og landskapsinngrep enn tidligere utredede korridorer over Kongsvinger, Bjørkelangen og Mysen, sier Kjell Erik Onsrud.

Vil fjerne svensketogene

Forslaget innebærer at all persontransport mellom Oslo og Göteborg/Stockholm løftes vekk fra Kongsvingerbanen og over på en ny høyhastighetsbane.

– Vi ønsker ikke å legge ned Kongsvingerbanen. Den vil fortsatt ha sin berettigelse, men uten Stockholmstogene, sier Onsrud.

Forslag også tidligere

For Jernbane (FJ) er en landsdekkende medlemsorganisasjon som arbeider for at jernbanen skal utføre en betydelig større del av transporten i Norge og mellom Norge og utlandet. For Jernbane vil at jernbanen skal være ryggraden i et effektivt transportsystem. Organisasjonen har tidligere fremmet tilsvarende forslag overfor myndighetene, men har ikke fått gehør for tankene.

– Hvorfor tror dere forslaget vil bli mer positivt mottatt nå?

– Vi vet ikke om vi får mer gehør nå, og vi vet heller ikke om den nye traseen vi foreslår er den beste løsningen, men det er et forslag vi mener bør utredes, sier Kjell Erik Onsrud.

– Urealistisk, mener Strand

– En ny høyhastighetsbane til Sverige via Østfold er urealistisk, mener Sjur Strand.

Kongsvinger-ordføreren har ingen sans for, eller tro på, forslaget fra For Jernbane.

– Det koster gjerne to-tre milliarder kroner per mil å bygge en høyhastighetsbane, og svenskene sliter allerede økonomisk med de høyhastighetsbanene de har, hvor det også er mye større trafikk. En ny jernbane fra Østfold og inn i Sverige vil dessuten gå i ingenmannsland i åtte-10 mil. Vi må ha jernbanen der folk bor for å fange opp reisende, mener Sjur Strand.

Han mener det ville være mye bedre å la Stockholmstogene gå på Kongsvingerbanen, via Gardermoen, til Oslo.

– Det ville bety mer for miljøet enn å bygge en helt nye bane.

Artikkeltags