Terje (72) solgte historisk dampbåt

KASTER LOSS: Dampbåten «Storegut» klar for transport fra veterangarasjen til Terje Bjørklund på Hemnes.

KASTER LOSS: Dampbåten «Storegut» klar for transport fra veterangarasjen til Terje Bjørklund på Hemnes. Foto:

Av

I høst solgte Terje Bjørklund en helt spesiell dampbåt. Nå blir «Storegut» en attraksjon i Telemark!

DEL

Terje Bjørklund forteller:

– Det var kameraten min Asbjørn Lundeby fra Råde som på midten av 1980-tallet fant «Storegut» på et bilopphoggeri på Jeløya i Moss. Motoren fikk jeg med umontert. Det ble mye jobb og flere turer til Sverige for å kjøpe deler.

Den nevenyttige karen fra Hemnes innrømmer at det ikke var helt ufarlig å fyre opp kjelen: – Det ble et voldstomt trøkk!

Han minnes med glede og stolthet fjorårets prøvetur i Skulerudsjøen. Det hører med til historien at samme type dampbåt ble brukt i TV-programmet Farmen.

– Vi er veldig glad for å få tilbake en av de originale livbåtene som har vært på M/F «Storegut». Dampbåten er en viktig del av verdensarven, understreker maritimt ansvarlig Tommy Leikanrud i Norsk Industriarbeidermuseum. Han var med da båten ble hentet hjemme hos Terje Bjørklund i Granittveien på Hemnes.

MANGE PROSJEKTER: Terje Bjørklund har restaurert mange gamle maskiner opp gjennom årene. Her med en lokomobil fra 18-tallet.

MANGE PROSJEKTER: Terje Bjørklund har restaurert mange gamle maskiner opp gjennom årene. Her med en lokomobil fra 18-tallet. Foto:

– Vi må gå gjennom kjele, sikkerhetsventiler og motor før vi fyrer opp motoren. Maskinsjefen må også sette seg inn i hvordan akkurat dette dampanlegget fungerer. Vi satser på å seile til sommeren, forteller han entusiastisk.

Kjelen ble produsert på Glommens mekaniske verksted under 2. verdenskrig i 1943. Selve motoren ble produsert av A.B. Motala Verksted i Sverige.

– Hva heter museet «Storegut» har kommet til?

– Det er Norsk Industriarbeidermuseum med lokasjon på Rjukan som har kjøpt båten. Den skal driftes v Rjukanbanen, en underavdeling av museet. Banen drifter i dag M/F «Storegut» og D/F «Ammonia» der sistnevnte er den eneste gjenværende dampjernbaneferge i verden! Begge skipene er fredet av riksantikvaren og er de eneste i verden som er på UNESCO sin verdensarvliste. Båten skal ha tilholdssted på Mæl stasjon i Vestfjorden.

Leikanrud forteller at Asbjørn Lundeby forsterket skroget, slik at det tåler vekten av kjelen som veier vel 700 kilo. Lundeby bygget også de små lagerrommene forut og akterut.

Terje Bjørklund monterte kjele og maskin. I tillegg til alle delene kjøpte han en liten oljetank til dampmotoren på Mora i Sverige og sørget for at dampkjelen og motoren fungerer.

Båten blir ikke montert om bord på M/F «Storegut», men kommer til å bli liggende på Tinnsjøen ved Mæl stasjon. Der blir dampbåten en attraksjon i seg selv.

Artikkeltags