Tar du C-vitamin mot forkjølelse? Forskning viser at det er noe annet som fungerer bedre

sick woman sneeze

sick woman sneeze Foto:

Av

Forskningen klarer ikke å bevise at C-vitamintilskudd hjelper mot forkjølelse.

DEL

(Romerikes Blad) (Nettavisen): Når vi kjenner forkjølelsen komme snikende, er det mange som hiver nedpå med C-vitamin i håp om å skremme forkjølelsen vekk. Men hjelper det egentlig?

Ikke ifølge forskning, melder Business Insider.

– Ingen konsekvent effekt

I 2013 gikk forskere gjennom en rekke studier som vurderte hvorvidt C-vitamin faktisk forhindret, eller bedret, en forkjølelse. De vurderte 29 studier, med totalt 11.306 deltakere, og fant ingen beviselig effekt av å ta C-vitamin ved forkjølelse.

«Ingen konsekvent effekt av C-vitamin ble funnet, verken når det gjelder lengde eller alvorlighetsgrad ved forkjølelse,» har forskerne konkludert med.

Selv om forskerne ikke fant bevis på at C-vitamin forhindrer forkjølelse, så understreker de at det for enkelte mennesker muligens kan være helsefremmende med et regelmessig tilskudd av C-vitamin.

Sinktilskudd

Det som imidlertid ser ut til å bekjempe forkjølelse, er sinktilskudd. I en studie fra 2011, vurderte forskerne totalt 62 pasienter som hadde forkjølelsessymptomer.

Deltakerne ble delt inn i to grupper, hvor den ene gruppen fikk sinktilskudd mens den andre gruppen fikk placebotabletter. Deltakerne tok tabletter helt til symptomene forsvant, eller i maks 14 dager.

Det viste seg at de som fikk sinktilskudd hadde mindre alvorlige symptomer, i tillegg til at forkjølelsen gikk fortere over.

Sink er et nødvendig mineral for å opprettholde et sunt immunforsvar og er viktig for energiomsetningen i kroppen. De viktigste kildene til sink er kjøtt, fisk, skalldyr, egg, fullkornsprodukter, spinat, persille og grønnkål. En voksen person bør få i seg 15 milligram sink per dag, skriver Nettdoktor.no.

Forkjølelse eller influensa?

På vinteren har vi lettere for å bli syke, og selv om mange tror det handler om at vi fryser i kaldt vær, er årsaken en annen, ifølge NHI. Grunnen til at vi blir lettere syke på vinteren er nemlig at vi oppholder oss mer inne, og dermed lettere smitter hverandre.

Når det er sagt, kan det at du fryser svekke immunforsvaret slik at du blir mer mottakelig for sykdom.

Det kan i tillegg være vanskelig å skille mellom influensa og forkjølelse. Selv om en forkjølelse og influensa kan ha mange av de samme symptomene, forårsakes de av ulike virus.

Generelt er influensa verre og mer langvarig, med mer alvorlige symptomer som feber, ekstrem slitenhet og tørrhoste. Typisk for influensa er høy feber og høy grad av sykdomsfølelse i nærmere én uke, og ofte trenger man mer enn en uke på å bli helt frisk igjen.

Utbruddet av årets sesonginfluensa er godt i gang, og myndighetene er bekymret over at stadig færre velger å vaksinere seg.

Ifølge kommuneoverlege i Tromsø, Kathrine Kristoffersen, har tall fra Folkehelseinstituttet vist at nordmenn ikke har vaksinert seg i det omfang som myndighetene ønsker.

– De som har vaksinert seg er langt under Folkehelseinstituttet sin målsetting. Det er rett og slett færre som har vaksinert seg, sier Kristoffersen til Nordlys.

Artikkeltags