Kjøkken og dyrere telefoner gir rekordsalg for Elkjøp

2013.10.21. Lørenskog. Elkjøp.

2013.10.21. Lørenskog. Elkjøp. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Elkjøpdirektør Jaan Ivar Semlitch takker oppussingskåte og telefonavhengige nordmenn for at han kan bokføre ny salgsrekord.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

– Nordmenn pusser opp som aldri før og bytter kjøkken og hvitevarer i høyt tempo. Det er selvsagt bra for oss. Og så blir vi stadig mer avhengig av smarttelefonen, sier Semlitch, og blar i elgigantens interne statistikk.

– I løpet av det siste året har snittprisen på telefonen våre kunder kjøper økt med 400 kroner. De er fortsatt opptatt av pris, men også av å få en god telefon. Og vi selger 550.000 telefoner i året i Norge. Det er hver tredje telefon som selges her til lands, sier Semlitsch fornøyd.

Små marginer

Elkjøp har omsatt for til sammen 33,1 milliarder kroner i Norden det siste året. Det er en økning på 11,1 prosent. I Norge er omsetningen 10,7 milliarder kroner etter en vekst på fem prosent. Driftsoverskuddet endte på 229 millioner i Norge og passerte én milliard i Norden totalt sett.

– Marginene er små, så volum er viktig for oss, kommenterer Semlitsch, som også sier at en svekket krone bidrar til lavere fortjenestemargin.

– Så kan vi jo håpe at en svekket krone betyr at nordmenn reiser mindre og dermed handler mer her hjemme.

Nettbrettet sliter

Selv om kjøkkeninnredninger, tilhørende hvitevarer og telefoner er driverne i elkjøpveksten, understreker Semlitsch at det er vekst stort sett i alle produktgrupper. Men ett produkt sliter.

– Nettbrett er ikke like populært som det var. For to år siden solgte vi én million nettbrett. Det siste året har vi solgt 750.000. Telefonen har overtatt mye av nettbrettets funksjon, slår Semlitsch fast.

– Hva blir det hotteste framover?

– Vi tror VR – briller blir den store slageren til jul. Og så ser vi jo at TV – salget øker når det er store sportsbegivenheter. Vi har merket det nå under fotball – EM, og vi vil se det også når OL begynner.

Øker i bedriftsmarkedet

Semlitsch forteller at konsernet også forventer vekst i markeder utenfor hjemmets fire vegger framover:

– Vi selger stadig mer i bedriftsmarkedet, og da særlig til små og mellomstore bedrifter. Vi har også andre storkunder, som for eksempelvis Akershus fylkeskommune som kjøper elev – Pc-er av oss.

Elkjøps butikk i Lørenskog er fortsatt konsernet største i hele Norden.

– Årsomsetningen der er nå 420 millioner, forteller Semlitsch.

Butikksalg slår nettsalg

Fysiske butikker vil for øvrig fortsatt være viktig for kjeden, selv om nettsalg er et satsingsområde.

– Butikkene står fortsatt for 80 prosent av omsetningen vår, og den andelen er stabil. Kundene liker å se varene, og de liker å hente inspirasjon og veiledning i butikkene. Og i USA er det trenden at selskap som tidligere utelukkende hadde nettsalg nå åpner fysiske butikker i tillegg. Vi har ingen planer om reduksjoner i forhandlernettet vårt, slår Semlitsch fast.

Elkjøp

Regnskapstall, mill. kroner 
Norge:

2015/2016

2014/2015

Omsetning:

10 700

10 200

Driftsresultat:

229

185

Norden samlet:

 

 

Omsetning:

33 100

29 800

Driftsresultat:

1 019

947

Elkjøps regnskapsår går fra mai til mai

Artikkeltags