Det er NETS, tidligere Bankenes Betalingssentral, som har full oversikt over betalingsformidlingen i Norge i forbindelse med kjøp og salg på nettet av reiser, tjenester og varer.

NETS lager en rapport årlig om netthandelen, og siste utgave omhandler hva som skjedde i 2021. Hvis en sammenligner netthandelen totalt for de siste tre fulle årene, er det interessante resultater å registrere, mellom de tre hovedgruppene for netthandel – før og under pandemien som rammet vårt land i mars 2020, og som varte to år.

Total netthandel var i 2019 – siste normalår før pandemien, 165 milliarder kroner, mot 159 milliarder kroner i 2020, og 170 milliarder i 2021.

Ser en på de enkelte elementer i netthandelen, viser reiser naturlig nok store svingninger, 83 milliarder kroner i 2019, som var siste hele normalår, halvering ned til 41 milliarder kroner i 2020, og litt opp igjen til 45 milliarder i 2021.

Vinnerne i 2021 var flyreiser, taxireiser og charter-/pakkereiser. Taperne var hotell, leiebil og båtcruise.

På tjenester var både 2019 og 2020 på samme nivå, 33 milliarder begge år, mens det ble en økning i 2021 til 41 milliarder kroner.

Vinnerne i 2021 var naturlig nok billetter til kultur- og idrettsarrangementer, etter at dette hadde vært helt nedstengt under pandemien. Andre vinnere var strømmetjenester, undervisning og kurs, samt nettgambling. Taperne var annonsekostnader, forsikringer og nettspill.

For varehandel på nett var 1918 og 2019 ganske like med 47 milliarder, mens det var en betydelig økning i 2020 til 85 milliarder kroner, før det i 2021 gikk noe ned til 83 milliarder kroner. Vinnerne var barneklær og leketøy, sports- og fritidsutstyr, tett fulgt av hvitevarer, mens mat- og dagligvarer var taperne sammen med hjemmeelektronikk, interiør og inventar.

Nedgang i mat- og dagligvare

Noe bemerkelsesverdig er at mat- og dagligvarer gikk ned med 12 prosent fra 2020 til 2021 hvor det ble handlet for 7,4 milliarder siste år mot 8,4 milliarder året før. En klar forbrukertrend er at det er yngre personer i aldersgruppen 15-34 år som handler mest dagligvarer på nett. Dette er heller ikke den mest prisbevisste forbrukergruppen i motsetning til eldre mennesker som heller vi gå i butikk og se hva som tilbys, og hva det koster.

Vi i Bjørkelangen Næringsforening følger nøye med i hva som skjer i varehandelen, både lokalt og på mer nasjonalt nivå, spesielt på forbrukertrender, og hvor de forskjellige aldersgrupper handler. Særlig grensehandelen blir jevnlig overvåket, og den har siste året tatt seg opp igjen, dog ikke til gammelt nivå fra før pandemien. En viktig årsak her er de høye drivstoffprisene.