Selv om pandemien har regjert i to år, stoppet ikke dette senteret, næringsforeningen og sparebanken på Bjørkelangen i å gjennomføre Bjørkemart'n i pandemiårene. Da med en tilpasset utgave – med regler i forhold til hygiene, avstand og inngjerding av området, registrering og begrensing på antall personer som kunne delta. Bjørkelangen var en av få kommuner på Østlandet som fikk gjennomføre arrangement.

– Vi følte en trang til å bevise at det gikk an å gjennomføre selv om verden var på vent og det fikk vi til, sier senterleder Bjarke Juhl.

I år blir det dobbel slagkraft med både Bjørkemart'n og musikkfestival samme helg.

– De utfyller hverandre til å bli en stor folkefest i bygda vår, forteller Juhl smilende til Indre Akershus Blad.

Arrangørene er veldig spente på hvordan været blir neste helg og håper på en solrik værmelding, slik at alle kan nyte tiden ute med aktiviteter, underholdning og boder.

– Vi ser familier er her mesteparten av dagen og når det er musikkfestival i tillegg, er det deilig at det kan bli en helaften ut av det, sier Juhl.

Et mangfold med boder og tilbud i butikker

Per nå er det påmeldt rundt 30 utstillere utover de butikkene som vil stå i gågata og litt oppover langs Tusenårsparken. Her vil man finne folk som driver med kortreiste produkter – blant annet strikketøy, pølser, honning og mange andre ting. Noen utstillere har vært med tidligere år og kommer tilbake igjen. Salgsbodene presenterer ulike varer som man vanligvis ikke finner i normale butikker.

– Det er fortsatt veldig viktig å vise det mangfoldet vi har her på Bjørkelangen. Bjørkemart'n er en fin måte å gjøre folk oppmerksom på de lokale tilbudene vi har, for vi har gode spisesteder og butikker. Det er viktig at det kommer fram på denne dagen for å bygge merkevaren her på Bjørkelangen.

Målet for Bjørkemart'n er å fortsette merkevarebyggingen og folkefesten. Det aller viktigste for arrangørene er at folk har en hyggelig dag, møter masse folk og opplever ting sammen.

– Å være med på Bjørkemart'n er veldig hyggelig. Jeg må si jeg synes det bare er god stemning, og det kan ikke bli bedre, sier Bjarke.

Carl Fredrik Havnås, leder i Bjørkelangen Næringsforening, forteller at de stadig får bekreftet at folk kommer til Bjørkelangen fra andre steder på Østlandet for å handle og få en god opplevelse. Næringsforeningen er svært opptatt av merkevaren i konkurranse med mange andre steder og prøver å skape noe unikt som gjør at folk velger merkevaren her fremfor andre steder.

– Det har vært en god utvikling i tilbud på varehandel og spisesteder, men vi er avhengige av at publikum bruker dem, ellers dør dem ut. Da er jobben vår å bygge opp de gode rammebetingelsene rundt, slik at folk velger Bjørkelangen framfor Sverige, sier Havnås.