Frivilligsentralen: – Ingen må være redde for å be om hjelp!

Rita Berget Lindblad er leder for Aurskog-Høland frivilligsentral. Hun håper terskelen er lav for å be om hjelp.

Rita Berget Lindblad er leder for Aurskog-Høland frivilligsentral. Hun håper terskelen er lav for å be om hjelp. Foto:

Aurskog-Høland frivilligsentral rekker fram en utstrakt hånd mens korona-frykten herjer.

DEL

2. januar begynte Rita Berget Lindblad som leder for Aurskog-Høland frivilligsentral, og tok over jobben etter mangeårig leder Ragnar Heide.

Det har blitt en litt annerledes start enn hun forestilte seg.

– Det ble litt av en pangstart. Det har vært ekstremt hektisk med møter i alle retninger, sier Lindblad til Indre Akershus Blad.

De to første månedene gikk med til å bli kjent med frivilligsentralen, både menneskene og systemene.

– Når det hadde falt på plass, skjedde dette, sier hun og sikter til spredningen av koronaviruset.

Man skulle kanskje tro at en frivilligsentral har mer enn nok å gjøre i korona-tider med isolasjon og karantene. Men det er ikke helt sånn.

– Oppdragene strømmer ikke inn. Nå har ikke dette pågått så lenge, og vi er kanskje ikke en større kommune enn at folk stort sett hjelper hverandre. Men vi vet ikke hva som vil skje framover, og dette er nytt for oss alle, sier Lindblad.

200 frivillige

Hun tenker på dem som ikke har et nettverk av hjelpere i slekt og nabolag. Eller der hjelperne sitter i karantene og ikke har anledning til å ta handleturen.

– Det kan være noen har behov for å handle på apoteket, matvarer eller en tur for å lufte hunden. Kanskje man rett og slett trenger å høre en stemme på telefonen som sier «hei». Dette gjelder i første rekke dem som ikke har noe nettverk, og vi vet ikke helt hva behovet er. De som er ensomme fra før blir ikke mindre ensomme i disse dager.

Aurskog-Høland frivilligsentral har fått en del nye frivillige den siste tiden, og det er lederen glad for.

– Vi har cirka 200 registrerte i systemet vårt med dem som har meldt seg inn i det siste. Vi har heldigvis et godt samarbeid på tvers av sektorene i kommunen, og det kan godt være at behov også blir fanget opp av andre tjenester. Vi er i hvert fall klare til å hjelpe, sier Rita Berget Lindblad.

På grunn av smittefare tar Aurskog-Høland frivilligsentral ikke imot fysiske besøk, men er tilgjengelig både på telefon og e-post.

Mange har hatt god nytt av en besøksvenn. Dette tilbudet står på prøve i disse dager, når fysisk kontakt skal begrenses til et minimum.

– Vi kan ikke ha én til én kontakt. Vi vet ikke om noe om smitte, verken blant frivillige eller dem vi besøker. Derfor må vi må være forsiktige. Det er trist, men sånn er det.

Trygg og sikker hjelp

På Facebook er det opprettet en rekke grupper hvor folk hjelper hverandre. Det synes Lindblad er kjempebra, men legger samtidig til at hjelpen som ytes gjennom frivilligsentralen er godt organisert.

– Hjelpen formidles gjennom et etablert system, og frivillige må følge våre rutiner for å hindre smitte. Vi har kontakt med kommunens øverste ledelse, kommuneoverlegen, interesseorganisasjonen Norges Frivilligsentraler og har kontakt med andre frivilligsentraler.

Å lede Aurskog-Høland frivilligsentral er bare en del av jobben til Rita Berget Lindblad. Hun er blant annet også sekretær i utvalg for kultur og medvirkning.

– Jeg trives veldig godt, og det er kjempespennende å få jobbe med og treffe andre mennesker.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken