Mens Bjørkemart'n og Bjørkelangen Musikkfestival skal sørge for liv i gågata, håper arrangøren av Foodman Challenge at også det blir en folkefest. Starten går ved friidrettsbanen, og målgang er på toppen av alpinbakken på Bjørkelangen.

Målet er at løpet skal favne både aktive løpere og de som liker å røre litt på seg.

– Det er en rekke personer som pleier å gå opp til boka, og vi håper mange av dem stiller opp denne lørdagen. Her er det mulig å gå eller løpe, sier daglig leder Even Høgenes Oppegaard i Aurskog-Høland Friidrettslag, som arrangerer løpet i samarbeid med Foodman.

– Dette er en løype alle klarer å komme seg gjennom. Vi har ikke satt noen nedre aldersgrense, men løpet er ikke barnevognvennlig, legger han til.

Arrangørene mener løpet vil favne bredt, og regner med et startfelt med god spredning i alder og kondisjon.

– Vi håper at folk fra hele Romerike og gjerne Oslo stiller på startstreken, sier Simen Fjuk Vestreng fra friidrettslaget.

– Og vi håper mange kommer seg opp i lysløypa for å heie, legger Even Høgenes Oppegaard til.

Grunnan på startstreken

Løypa er på 3,5 kilometer, og 150 høydemeter skal forseres.

Allerede er det over 20 påmeldte til motbakkeløpet som går av stabelen 22. juni. En av dem er sjefen sjøl i Foodman AS, Petter Grunnan.

– Selvsagt! Og det blir flere enn meg som stiller fra Foodman, sier daglig leder og hovedaksjonær Petter Grunnan.

– Jeg har stor tro på at mange blir med, og vi skal sørge for at dette blir tipp topp.

Arrangørene i friidrettslaget regner med at de raskeste vil klare løypa på 12-15 minutter, mens de som går kanskje vil bruke en time.

Foodman-sjefen har satt seg et tidsmål for når han skal klokkes over målstreken.

– Jeg skal komme under halvtimen.

– Er du i rute?

– Jeg trener to-tre ganger i uka, så tror jeg det skal gå bra.

Fra Elgheia til alpinbakken

Tidligere arrangerte Aurskog-Høland Friidrettslag motbakkeløpet Elgheia opp. Det er nå historie.

– Det var et veldig fint løp, og det var nok brattere der. Men det favnet veldig få, og det var vanskelige parkeringsforhold, sier Simen Fjuk Vestreng.

– Det ble litt bortgjemt. Derfor har vi valgt å satse på dette i stedet.