Suksess i fire generasjoner

ARVELIG: Kjøpmannsgenet går tilsynelatende i arv i familien Rosenberg. Fra venstre grandonkel Arne, pappa Dan, Didrick og lillesøster Nadia som er ansvarlig for frukt- og grøntavdelingen.

ARVELIG: Kjøpmannsgenet går tilsynelatende i arv i familien Rosenberg. Fra venstre grandonkel Arne, pappa Dan, Didrick og lillesøster Nadia som er ansvarlig for frukt- og grøntavdelingen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

FETSUND: Mens Rema 1000 i landet svetter i motbakke, går butikken på Fetsund så det suser. Fjerde generasjon kjøpmann Rosenberg kan kvittere for rundt 100 millioner i året.

DEL

– Butikklivet er moro, jeg har aldri en kjedelig dag, sier den unge sjefen for 1200 kvadratmeter og 36 ansatte.

Didrick Rosenberg (29) er født inn i en kjøpmannsfamilie. Oldefar Daniel begynte med pølser og dagligvarer da han startet butikk dagen før nasjonaldagen i 1931. Etter hvert drev bestefar Leif videre med slakterbutikk og så kom pappa Dan inn. Da han la om driften og sørget for nye lokaler og en moderne Rema 1000-butikk i 1999, skrev 11-åringen Didrick selv lapp til læreren for å be om fri til å være med på åpningen. Det ble innvilget.

– Siden har det egentlig gått i ett!

Da faren sendte stafettpinnen videre i 2012 og selv fortsatte i eiendomsbransjen, sto Didrick klar. Bestefar Leif lever ikke lenger, men broren, 82-årige onkel Arne, er for øvrig daglig innom. Det er også ofte onkel Helge på 90.

– De er veldig opptatte av matsvinn og holder oss i ørene slik at vi ikke kaster for mye mat, forteller butikksjefen som startet sin karriere med å stå på ei bruskasse for å rekke opp til tippekassa som 12-åring.

I dag jobber han som regel 12-14 timer hver dag. Aldri fornøyd, alltid videre, er hans motto.

Sydenferie

Didrick er en sjef som liker å være på ballen – eller varene – hele tiden. Han går sjelden rundt i butikken uten å rette på en pakke lomper eller snu litt på syltetøyglassene. Det skal være ryddig og se innbydende ut. Han skryter av dyktige ansatte som følger opp hans intensjoner. 

– I dag har vi dessuten avdelingssjefer for både ferskvare, frysevarer, frukt og grønt, tørrvare og meieri. Det gjør hverdagen enklere for oss alle sammen. Og i år gleder vi oss bare til julehandelen – med bedre plass, bør det ikke bli noen problemer med å ta inn alt vi trenger. I 2015 merket vi at det buttet litt, da var det fullt over alt og vi skjønte at vi trengte mer areal. Det var derfor vi utvidet butikken med 300 kvadratmeter.

Hverdagen ble umiddelbart lettere for de ansatte og samtidig ser han av regnskapet at kundene er fornøyd. I 2016 manglet han for øvrig 25 000 kroner på å bikke 100 millioner i omsetning. Passerer du den grensa som remakjøpmann, innlemmes du i klubben med storkarene.

– Det er bare en pin, altså, forklarer Didrik beskjedent, som har én i samlinga si, fra 2015.

Litt ergerlig å mangle en så liten sum i den store sammenhengen i fjor?

Han bare ler litt til svar.

– Det spørs vel om jeg passer grensa i år også, for vi holdt stengt i tre uker under ombygginga. Da reiste en stor gjeng fra butikken til Gran Canaria ei uke. Det lovte jeg dem hvis vi skulle greie å passere 100 millioner, så da passet det fint med en felles tur i vinter mens snekkerne jobbet her.

Videre utvikling

Fetsund kan vel ikke kalles verdens navle, men kundene strømmer tilsynelatende til butikken din?

– Fetsund er nok litt skjermet for den største konkurransen, men jeg tror tilbudet i sentrum større enn mange umiddelbart tenker over. Totalt er det 28 ulike kundetjenester i sentrum og mange gode butikker. Med Vinmonopol ble mangfoldet enda bedre. Snart håper vi å ha en kafe utenfor butikken vår som kan skape litt mer liv i sentrum.

– Men det er plass til fire, nye store bygninger i sentrum, skyter pappa Dan inn som er på besøk. Han er aktiv i Fet næringsråd og opptatt av videre utvikling av sentrum.

Begge forteller at de har et ønske om å bidra til videre vekst og utvikling i Fetsund. Her mener de alle må gå hånd i hånd.

Vi ser at også Lensemuseet betyr mye for sentrum. Folk i bygda møter opp når de arrangerer noe og det trekker turister til bygda. Det er også viktig for alle i sentrum! I et tiårsperspektiv ser vi for oss enda mer næring i sentrum. Og enda flere innbyggere i nye blokkleiligheter, forteller Dan.

– Det er ei spennende tid for varehandelen!

Artikkeltags