Ingen nedgang i festvoldtekter etter Kripos-kampanje

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Sju år og 1,4 millioner kroner er gått siden Kripos lanserte holdningskampanjen «En kjernekar». Fremdeles skjer nesten 40 prosent av alle voldtekter på fest.

DEL

Sju år etter at Kripos iverksatte holdningskampanjen «En kjernekar» bekrefter Ann Kristin Grosberghaugen overfor Universitas at det ikke har resultert i noen nedgang i festrelatert voldtekt.

–⁠ Vi så en umiddelbar nedgang i antall overfallsvoldtekter. I sammenheng med fest og lignende, har vi foreløpig ikke sett noen nedgang, sier Grosberghaugen, som leder Oslo politidistrikts seksjon for etterforskning av alvorlige seksuallovbrudd.

I Kripos' 2017-rapport var festrelaterte voldtekter fortsatt den største kategorien anmeldte voldtekter i Norge. Antall saker var høyere enn i tidligere voldtektsrapporter fra politiorganet.

Målgruppen for holdningskampanjen var unge menn og deres omgangskrets i alderen 18 til 35 år. Justisdepartementet ga Kripos 500.000 kroner i 2013, 400.000 kroner i 2014 og ytterligere 500.000 kroner i 2015 for å få kampanjen ut til studenter.

Ifølge Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) fra høsten 2018 oppgir hver fjerde student å ha blitt utsatt for seksuell trakassering, mens 4,7 prosent av dagens studenter er blitt voldtatt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken