Gå til sidens hovedinnhold

Endelig tilbake: – Helsa er meget bra til å være 126 år gammel

Lokomotivet «Urskog» er tilbake på gamle skinner etter 61 år på Norsk Jernbanemuseum på Hamar.

For abonnenter

– Dette blir fryktelig moro. Det er 61 år siden det tusla her sist, så dette er en historisk happening, sier Are Eeg, stedsansvarlig og trafikksjef på Tertitten, til Indre Akershus Blad.

«Urskog» var én av de to første lokomotivene som var i drift på Urskog-Hølandsbanen i 1895. Lokomotivet ble brukt på den lokale jernbanen helt til nedleggelsen i 1960. Siden har damplokomotivet gått på skinnene til Norsk Jernbanemuseum på Hamar.

Jubileumsfeiring

– Helsa er meget bra til å være 126 år gammel. «Urskog» er det damplokomotivet i Norge med flest kjøredager i løpet av et år. Det går omtrentlig tre måneder i strekk på jernbanemuseet. Det blir brukt mye, men også godt tatt vare på, forteller han.

Lokomotivet ble levert av den tyske produsenten Richard Hartmann.

– Det er et våtdamplokomotiv som på 90-tallet ble bygd om til å fyres på trebriketter. Det er således et av verdens mest miljøvennlige damplokomotiv, forteller Eeg.

I forbindelse med 125-årsjubileet til Urskog-Hølandsbanen og 60-årsjubileet til Venneforeningen Tertitten, ble «Urskog» fraktet med lastebil fra jernbanemuseet på Hamar til den smalsporede museumsjernbanen på Sørumsand fredag i forrige uke. Venneforeningen har vært sentrale i driften og vedlikeholdet av den historiske jernbanen siden 1960.

Matteis Houtsma, som jobber med sosiale medier for Tertitten, fulgte selv lokomotivets ferd fra Hamar til Sørumsand.

– Det var en veldig interessant opplevelse. Å se et damplokomotiv på E6 er ikke noe man ser hver dag for å si det sånn, forteller Houtsma.


Tålmodighetsprøve

Arbeidet med å løfte det historiske lokomotivet opp på og ned fra lastebilen ble en tålmodighetsprøve for Tertitten-mannskapet – både på Hamar og Sørumsand.

– Problemet på Hamar var at de først prøvde å løfte lokomotivet med skinner. Det var ikke veldig stabilt siden «Urskog» sto inntil plattformen. Det som egentlig tok tid, var å vente på at vi fikk en ny bjelke til å løfte med. Da vi fikk tak i bjelken tok det ikke lang tid før «Urskog» sto på lastebilen, forklarer Houtsma.

– Alt i alt gikk dagen veldig bra. Vi fikk det på sporet til slutt, selv om vi hadde noen utfordringer. Vi hadde en helt fantastisk kranfører med oss. Det var deilig å få landet det på skinnene, legger Eeg til.


Nå jobber han og de andre i Tertitten med å rengjøre og finpusse «Urskog» før jubileumsarrangementene i november. Eeg forteller også at de planlegger å bruke lokomotivet under årets julekjøring.

– «Urskog» skal opp til Hamar igjen før sommeren 2022. Da skal det kjøre der oppe atter en sommer, konstaterer han.

Kommentarer til denne saken