Ny hurtiglader for elbiler: Prislapp 1,2 millioner kroner

Fra venstre: Miljørådgiver Ole-Christian Østreng i Aurskog-Høland kommune, Odd Tore Hauer fra Esso Løken, ordfører Roger Evjen og leder Ole Gudbrann Hempel for offentlig ladestruktur i Fortum Norge. Foto: Øyvind Henningsen

Fra venstre: Miljørådgiver Ole-Christian Østreng i Aurskog-Høland kommune, Odd Tore Hauer fra Esso Løken, ordfører Roger Evjen og leder Ole Gudbrann Hempel for offentlig ladestruktur i Fortum Norge. Foto: Øyvind Henningsen Foto:

For nesten to år fikk Aurskog-Høland sin første hurtigladestasjon for elbiler. Nå er stasjon nummer to i drift.

DEL

Med den nye hurtigladestasjonen på Løken, kan man lade elbilen i en fei både nord og sør i kommunen.

Ordfører Roger Evjen var med på den offisiell åpningen av den nye hurtigladestasjonen for elbiler på Løken, nesten to år etter at hurtigladestasjonen sto klar på Bjørkelangen.

– Dette er viktig for Aurskog-Høland kommune. Vårt mål har vært å få hurtigladestasjon for elbiler på Bjørkelangen, Løken og Aursmoen. Nå er både Bjørkelangen og Løken på plass, sier ordfører Roger Evjen i Aurskog-Høland kommune til Indre Akershus Blad.

Dyrere enn Bjørkelangen

Det er Fortum som har bygd hurtigladestasjonen på Løken, i likhet med den på Bjørkelangen.

På Bjørkelangen endte prisen på 850.000 kroner, inkludert et bidrag på 100.000 kroner fra Aurskog-Høland kommune og et anleggsbidrag på 100.000 kroner fra Høland og Setskog elverk.

Ladestasjonen på Løken har blitt nesten 50 prosent dyrere.

– Prisen ender på rundt 1,2 millioner kroner. I forhold til elverkets nett var det få gunstige plasser, og dette var den gunstigste vi fant, sier Ole Gudbrann Hempel, som er leder for offentlig ladestruktur i Fortum Norge.

Valg av plassering har skjedd i samarbeid med Løken og omegn næringsforening, og den nye ladestasjonen står ved siden av Esso-stasjonen på Løken. Det er inngått leieavtale med grunneier.

Verken Høland og Setskog elverk eller Aurskog-Høland kommune har bidratt økonomisk til den nye ladestasjonen på Løken. Men til gjengjeld har Fortum fått et solid bidrag fra Akershus fylkeskommune.

– Fylkeskommunen har vært fleksibel, og vi har fikk flyttet penger fra andre ladestasjoner som var mer usikre da det viste seg at denne ble en del dyrere. Til sammen har vi mottatt 600.000 kroner fra fylket, sier Hempel.

For å bygge hurtiglader på Bjørkelangen betalte Fortum 450.000 kroner fra egen lomme. På Løken finansierer utbyggeren 600.000 kroner selv.

Lite å tjene

Ifølge Statistisk Sentralbyrå var det registrert 302 elbiler i Aurskog-Høland kommune ved årsskiftet (127 flere enn året før). Selv om det blir flere og flere elbiler som ferdes i våre trakter, blir det neppe kø på de fire ladekontaktene på Løken. To av dem er hurtigladere, og de siste to er semihurtigladere.

Hempel understreker at det enn så lenge ikke er mye å tjene på hurtigladestasjonene som er etablert på Bjørkelangen og Løken. Snarere tvert i mot.

– Hvorfor gjør dere dette, og hvor får dere pengene fra?

– Pengene hentes fra Fortums egenkapital. Bygdeladestasjoner er ikke så mye brukt, men for de som bruker dem er de gull verdt. Det offentlige ønsker at det bygges i distriktene, og dette handler om å bygge infrastruktur. Det er ikke en økonomisk investering, men kundeopplevelse er viktig for oss. Folk setter pris på det, sier Hempel.

Han legger til at ladestasjoner for elbiler er gunstig for lokalt næringsliv. Mens bilister som fyller bensin eller diesel er fort ferdig, blir elbilisten stående en stund.

– Du har kunden her i 20 minutter. For lokalt næringsliv er det gull verdt, sier Hempel.

Mens mesteparten av elbillading skjer på hjemmebane, kan en hurtiglader hjelpe til i tidsklemma, ifølge kundeansvarlig Jostein Iversen i Fortum Charge & Drive.

– Det typiske er at man kommer hjem fra jobb, og skal videre til håndball- eller fotballtrening. Så har man kanskje nok strøm til å komme seg dit, men ikke tilbake. Da kan man sette bilen i hurtigladeren mens poden er på trening, sier Jostein Iversen.

På Aursmoen er det etablert en semihurtilader for elbiler ved Coop-bygget, også den bygd av Fortum, men en hurtigladestasjon er det ingen konkrete planer om.

– Har ordføreren vurdert å kjøpe elbil?

– Jeg har litt for ny bil til å bytte nå, og jeg ønsker å handle lokalt. Jeg hører det er snakk om at det kommer noe i 2019, så det gleder jeg meg til, sier ordfører Roger Evjen, som er lojal Peugeot-kunde hos Haugerud og Foss Bil AS på Aursmoen.

Artikkeltags