Gå til sidens hovedinnhold

– Det handler om å brette opp ermene, yte det lille ekstra

– Vi må vise fram det vi har å by på.

Fredag 24. og lørdag 25. september er det duket for Aurskog-Høland utviklings Handle-lokalt-kampanje igjen.

Aurskog-Høland utvikling erstattet næringsrådet for ti år siden, og er en sammenslutning av kommunens næringsforeninger.

– Vi var tidlig ute med Handle lokalt-kampanjen, og blant de første i landet som hadde et sånt konsept. Det tvinger seg jo fram å tenke nytt. Vi har handelslekkasje både over grensa og Fetsundbrua. I stedet for å sutre over at folk drar innover eller til Sverige for å handle, har vi valgt å rette søkelyset mot hva vi kan by på og hva vi kan være gode på lokalt, forklarer Carl Fredrik Havnås i Aurskog-Høland utvikling.

Under koronakrisa har lokalt næringsliv i all hovedsak opplevd et oppsving.

I tillegg til at grensa har vært stengt i lange perioder, har befolkningen blitt anbefalt å holde seg innenfor egen kommunegrense.

– Bli med og sørg for at det skjer noe spesielt

Nå som pandemien er på hell, mener Havnås det er viktigere enn noen gang for lokale forretninger å vise seg fram.

– Det handler om å brette opp ermene, yte det lille ekstra av service og vise fram det vi har å by på her ute. Vi oppfordrer alle som driver service- og handelsbedrifter i Aurskog-Høland til å sørge for at det skjer litt ekstra, gjerne med gode tilbud, men også å pynte litt og å sørge for at det skjer noe spesielt akkurat disse dagene, sier bjørkelangingen.

Lørdag 25. september arrangerer dessuten Bygdas grommeste markedsdag i Tusenårsparken på Bjørkelangen med lokale produsenter.

I tillegg vil det være en del boder nedover i Gågata.

– Rikt utvalg

Erik Bakke i Aurskog-Høland utvikling mener det er viktig å få folk inn i butikken.

– Det er ikke alle som bor her som vet hvor rikt utvalg vi har her ute. Dersom folk tar seg en runde, er jeg sikker på at mange får seg en a-ha-opplevelse. Det fordrer dog at de som driver butikk er aktive. I pandemien har også netthandelen eskalert. Her er det viktig å påpeke at netthandel også kan være lokal handel.

– Power har et utmerket klikk og hent-system, der det som bestilles på sentrallageret kan hentes hos Bjørkelangen-avdelingen og Intersport har et geografisk system på nett, som gjør at den lokale butikken som er nærmest søkeren, får salget og kan sende varene. Denne høsten hadde vi kurs i oppstart av nettbutikk med 14-15 deltakere, så en del av de lokale bedriftene henger med på nett. En må tilpasse seg handlemønsteret og finne arenaer der kundene er, understreker Bakke.

Kommentarer til denne saken