«Jeg håper at Aurskog- Høland er blant de kommunene som tilbyr veiledning og som prioriterer meg som fersk lærer»

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerJeg heter Elise og er fra Hemnes. Jeg har funnet drømmeyrket. Jeg skal om et par år bli grunnskolelærer, og jeg gleder meg! Grunnen til at jeg har lyst til å bli lærer er at jeg ønsker å gjøre en forskjell i barn og ungdoms liv, og at jeg brenner for mine fag.

Grunnskolelærerutdanningen på Universitetet i Agder har lært meg mye. Jeg har lært hvordan skolen fungerer, læringsteori og ulike fag. Men ikke minst mye om meg selv.

Likevel vet jeg at lærerutdanningen ikke fullt ut kan forberede meg på yrkeshverdagen. Enkelte sider ved yrkesutøvelsen læres best i hverdagen i skolen. Derfor har det helt siden 2009 vært en intensjonsavtale at:

«Alle kommuner og fylkeskommuner skal tilby veiledning til alle nytilsatte nyutdannede pedagoger i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring». Jeg har lest at Rambølls evaluering veiledningsordningen fra 2016 viser at det fortsatt er tilfeldig hvem som får veiledning. Det er kun 60 prosent av de nye lærerne som i dag får tilbud om veiledning, og at det er stor variasjon i organisering og omfang.

Dette får meg til å tenke, hvis jeg flytter hjem for å bli lærer i Aurskog Høland, vil det være et system som fanger opp behovene mine som nyutdannet lærer?

Vil jeg kunne ha en klok veileder å drøfte spørsmål jeg lurer på med? For eksempel skole-hjem-samarbeidet, tilpasset opplæring, elever med behov for individuelle opplæringsplaner og planlegging?

Jeg har også lest at rundt en tredel av alle nyutdannede lærere slutter i løpet av de første fem årene i yrket. Det får meg til å undre, vil det også gjelde meg? Vil praksissjokket bli så stort at jeg slutter som lærer som jeg har brukt fire år på å utdanne meg til, og gledet meg til å bli?

Jeg håper at Aurskog- Høland er blant de kommunene som tilbyr veiledning og som prioriterer meg som fersk lærer, slik at jeg kan bli den beste læreren for mine fremtidige elever.

Veiledning er viktig for oss nye lærere, og for barna, elevene og foreldrene. Jeg tror rett og slett at veiledning av nyutdannede lærere gir oss en bedre skole.

Elise Gangnes

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags