Unik Rema-smell: – Dette er helt ekstraordinært

NEDTUR: Rema 1000 kommer på fjerdeplass blant kjedene i Nettavisen Økonomis dagligvarevbørs. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

NEDTUR: Rema 1000 kommer på fjerdeplass blant kjedene i Nettavisen Økonomis dagligvarevbørs. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

Av

Rema 1000 har nå hele tre kjeder foran seg på pristoppen.

DEL

– Fra 2013 til 2017 var Rema 1000 aldri dårligere enn nummer 2 på listen over billigste kjeder i Norge. At de nå faller ned til fjerdeplass, er helt ekstraordinært, sier Tom H. Ystaas i Enhver.no.

Enhver.no gjennomfører hver uke Nettavisen Økonomi sin dagligvarebørs.

I en handlekurv med 32 varer, er Kiwi billigst med 819 kroner. Coop-kjedene Extra og Obs følger på henholdsvis andre og tredjeplass med 822 og 824 kroner.

Rema kommer altså først på fjerdeplass med 831 kroner.

– Det har historisk sett vært Rema som har vært den største prispresseren i markedet, men det kan nesten virke som om de har satt litt på pauseknappen, sier Ystaas til Nettavisen Økonomi.

Mer prispress

Han ser ellers tegn til at det er økt prispress i markedet denne uken. Han viser til at flere av kjedene til stadighet gjør småkutt i prisene på en rekke store varer, som Big One Classic og Tine meierismør. Målet er å være hele tiden litt billigere enn konkurrentene.

– Før virket det som om kjedene var fornøyde med å være like billige, men vi ser en endring nå. Selv om kuttene i seg selv er små, kan de ha mye å si for prisen over tid. Du kan si at retningen er forbrukervennlig, sier Ystaas.

– For meg ser det ut som om Kiwi er kjeden som presser markedet. De vinner med ti øre på en rekke varer, sier han.

Rema havner altså på fjerdeplass, noe Ystaas tror kan skyldes at de ikke følger godt nok med på kuttene til konkurrentene.

– Når de andre kjedene kutter noen tiøringer, så kan det virke som om Rema ikke helt følger med. Derfor kan de glippe på en del varer, sier Ystaas.

Misfornøyd

Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Rema 1000, mener at det er «utvalget av frukt og grønt» som avgjør denne ukens pristest.

– Utvalget av frukt og grønt denne uken har vært avgjørende for plasseringen i testen. Vi har denne uken laveste pris på varer som ikke er tatt med, skriver hun i en epost til Nettavisen.

Hun understreker at de ikke er fornøyd med plasseringen.

– I Rema 1000 skal vi ha de laveste prisene og det at vi ikke vinner er vi ikke fornøyd med. Prisene justeres hver dag, og vi har allerede satt ned prisen på flere varer i testen til samme eller lavere nivå, skriver hun.

Kiwi og Coop glade

Kiwi kom igjen på førsteplass og kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin mener det viser at Kiwi holder det de lover.

– Kiwi skal være billigst, uansett når du handler og hvor du bor. Ingen vinner flere prisundersøkelser enn Kiwi, ser hun til Nettavisen Økonomi.

Hun viser til at kjeden vant en klar seier i VGs matbørs i forrige uke.

Harald Kristiansen i Coop er på sin side glad for at Coop-kjeder inntar to pallplasser i ukens pristest:

– At Extra og Obs nok en gang viser at de er blant de billigste butikkene er selvsagt hyggelig for våre kunder, som er de som eier oss, og det vi har lovet. Det er små forskjeller mellom lavpriskjedene, men vi justerer selvsagt prisene ned selv om det i mange tilfeller bare er 10 øre forskjell, sier han.

Artikkeltags