Solvik-Olsen: Bompengesatsene kan oppfattes usosialt

Artikkelen er over 2 år gammel

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier det er lokalpolitikerne i Oslo og Akershus som må forklare innbyggerne nivået på de nye bompengetakstene.

DEL

– Osloringen er anliggende mellom Oslo og Akershus. Mange, spesielt dieselbileierne vil ha grunn til å følge seg lurt. Fra rødgrønne ble de oppfordret til å kjøpe dieselbil og så blir de straffet av de rødgrønne for den samme bilen, sier Solvik-Olsen til NTB.

Partene kom søndag til enighet om innholdet i Oslopakke 3. Bompengene økes fra 2017 og i rushtiden vil det koste 58 kroner å passere med dieselbil og 48 kroner med bensinbil. Prisene er 10 kroner lavere utenom rushtiden.

– Usosialt

– Jeg tror nivået vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp, sier samferdselsministeren.

– De må leve med veldig økt kostnad som kan gjøre dype innhogg i privatøkonomien. Men det blir en sak som Oslo og Akershus må forklare innbyggerne, sier han.

Miljøpartiet De Grønne og byrådet i Oslo aksepterer utvidelse av E18, men bare de første to kilometerne fra Lysaker og vestover. Den nye Høviktunnelen som Statens vegvesen foreslo, utsettes.

Faglig begrunnelse

Solvik-Olsen sier han er svært glad for at partene er kommet til enighet og at spaden kan settes i jorda allerede om et drøyt års tid.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier han tror bompengesatsene vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier han tror bompengesatsene vil bli oppfattet som usosialt og problematisk for mange grupper i samfunnet som ikke automatisk får bedre tilgang til kollektivtransport selv om takstene går opp. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

– Avtalen snakker om hele strekningen og at vi skal begynne å bygge første parsell og at det ikke legges noen restriksjoner eller begrensninger på arbeidet med de videre parsellene, sier han. 

Han mener andre forhold rundt utvidelsen er underkommunisert. E18-utbygging handler ikke bare om motorvei, understreker han.

– Bærumsdiagonalen er en av de viktige delene. Så kommer Høvik-tunnelen på et senere tidspunkt, men den oppdelingen er en rent faglig tilnærming fra Vegvesenet, sier han.

Vil se på kollektivavtalen

Statens skal bidra med halvparten av finansieringen av store kollektivprosjekter. Solvik-Olsen vi nå gå nærmere inn i avtalen som er gjort mellom partene for å se på detaljene.

– Dette må vi få oversikt over. Ikke bare alt de har lyst på, men hvordan det skal betales, sier han.

– Vi må forvente en rimelig byrdefordeling her mellom stat, bilister, kollektivreisende, grunneiere og Oslo og Akershus fylkeskommune. Det kan ikke være slik at Oslo sitter og ønsker seg masse ting, men sender regningen til alle andre enn seg selv, sier samferdselsministeren.

Artikkeltags