Slik maler du uten å få vondt i rygg og skuldre

– Ved å bruke et forlengerskaft fordeler du kreftene og kan jobbe sunnere, sier naprapat Espen Rustgaard. (

– Ved å bruke et forlengerskaft fordeler du kreftene og kan jobbe sunnere, sier naprapat Espen Rustgaard. ( Foto:

Av

Høyt og lavt, fram og tilbake. Å male kan slite på rygg, nakke og skuldre. Her er tipsene som gjør malejobben lettere.

DEL

(Siste) Den store malesesongen står for tur. Vi skal male hus og hytter, inne og ute. Det betyr mange og lange dager for stive ledd og muskler. Spørsmålet er hvordan vi skal unngå belastningsskader når vi maler.

Det vet muskel- og leddekspert Espen Rustgaard. Han er naprapat, og vet godt hva som skjer når muskler og ledd sier stopp.

– Ensidige bevegelser over tid vil føre til overbelastning. Det kan bety såre muskler og låsningsproblemer i nakke og rygg, også kalt «kink». Smerter i armene likner på det vi kjenner fra «musearm». Det er derfor viktig at du tar forholdsregler før du starter å male, sier han.

Rustgaard mener det er to forhold vi spesielt bør tenke på før vi pusser opp: Tid og oppvarming.

– Sett av nok tid til å ta pauser. Stress er det som skaper mest trøbbel, både for amatøren og den profesjonelle maleren. Når du stresser, anspenner du deg lettere. Sett derfor av nok tid slik at du ikke blir stresset, framholder naprapaten.

Før arbeidet tar til, bør du også være varm i kroppen. Tøy og bøy, kom i gang med skuldre, nakke og rygg. Sving på armene og rull på skuldrene. Bruker du fem minutter på oppvarming, vil sjansene for å få belastningskader bli kraftig redusert, sier han til ifi.no.

Espen Rustgaard mener det ikke er farlig å stå i ugunstige arbeidsstillinger så lenge det skjer i korte perioder. Det er når vi blir stående der over tid problemene kan komme.

– Sørg for å bruke forlengerskaft og kvalitetsruller og -pensler. Ha en krakk tilgjengelig og ikke hold malingsspannet. Det finnes små, smarte spann som er enkle å holde. Når du pensler, stå nær veggen. Kroppsnært arbeid er mindre slitsomt. Når du maler tak, er det umulig ikke å bøye nakken. Da er det pauser som gjelder, sier han.

– Det er lurt å bruke to hender for å unngå statiske arbeidsstillinger. Derfor er forlengerskaft fornuftig når du skal male høyt eller over hodet. Belastningsskader kommer av ensidige bevegelser. Ved å variere grep og bevegelse unngår du lettere de problemene, forteller kategorisjef Jostein Brekka i Jordan.

Han er opptatt av å lære unge malere viktigheten av å holde seg friske.

– Derfor kurser vi lærlinger om dette temaet. Vi vil at de skal få gode vaner tidlig slik at de kan stå lenger i yrket, uttaler Brekka. (ANB

Artikkeltags