– Det er alltid spennende å prøve noe nytt

Nina Fallang fra Indre Akershus Blad (t.v.), Anne Havnås fra Norli og Bjørkelangen Næringsforening samt grafisk designer Beate Hansson gleder seg til å få Bjørkelangens nye julemagasinet i hånda.

Nina Fallang fra Indre Akershus Blad (t.v.), Anne Havnås fra Norli og Bjørkelangen Næringsforening samt grafisk designer Beate Hansson gleder seg til å få Bjørkelangens nye julemagasinet i hånda. Foto:

Bjørkelangen Næringsforening går nye veier for å løfte opp Bjørkelangen som tettsted.

DEL

Kampen om kundene hardner til etter hvert som julekvelden rykker stadig nærmere. Nå går Bjørkelangen Næringsforening nye veier for å bygge opp om lokal handel.

Et magasin med mye lesestoff på glanset papir ser dagens lys for første gang i næringsforeningen.

– Vi har snakket om det lenge, og sett hva de gjør andre steder, men det har vært et kostnadsspørsmål, sier Anne Havnås fra Bjørkelangen Næringsforening.

Hun driver Norli Bjørkelangen i Amfi Bjørkelangen Torg, og legger ikke skjul på at kampen om kundene og oppmerksomheten er tøff.

– Det er et rotterace. Det er mye reklame nå før jul, og alle slåss om oppmerksomheten.

Målet med det nye julemagasinet er å løfte den lokale handelen, men også Bjørkelangen som tettsted. I tillegg til annonser er det mye lokalt lesestoff.

– Det var viktig for oss med mye redaksjonelt. Dette er noe man kan bla gjennom, se over og kanskje legge til side for å ta det opp igjen og lese mer seinere. Dette er ikke noe man bare skummer gjennom over frokosten, mener Havnås.

– Det er en bra miks i magasinet, og det er også viktig å gjøre folk oppmerksomme på hva vi faktisk har på Bjørkelangen. Ikke bare butikker, selv om vi har mange bransjer representert og mye utvalg til å være et såpass lite sted, men vi vil også løfte fram lokalhistorien.

– Er det noe du vil trekke fram spesielt?

– Det står litt om kurvfabrikken på Bjørkelangen. Selv jeg som er oppvokst her og har vært mange timer i kurvfabrikken fikk lese mye nytt i den saken, sier Havnås.

Magasinet er et samarbeid mellom Bjørkelangen Næringsforening, Indre Akershus Blad og formgiver Beate Hansson, som driver Beate Hansson grafisk design i Aurskog.

Hun er svært imponert over næringsforeningen.

– Jeg jobber med mange redaksjoner og forlag rundt omkring, og på Bjørkelangen er de dyktige. De er virkelig proffe, og jeg tror ikke dette er noe man hadde fått til alle steder. Det har vært et veldig hyggelig samarbeid, og vi har møttes både på dagtid og kvelder over en kaffekopp, sier Hansson.

– Beate har gjort en kjempejobb, og jeg gleder meg som en unge til å få magasinet i hendene, slår Anne Havnås fast.

– Dersom dette blir vellykket, er det noe vi kanskje kommer til å gjøre flere ganger i året. For eksempel under Bjørkemart'n, sier hun.

Julemagasinet blir å finne på handelssteder og rundt omkring på Bjørkelangen fram mot jul, og distribueres sammen med Indre Akershus Blad onsdag 4. desember.

– Den dagen sender vi ut papiravisen til alle i Aurskog-Høland og Rømskog. I tillegg får de nærmeste områdene i Sørum, Fet, Trøgstad og Eidskog Indre i postkassa sammen med julemagasinet, forteller medierådgiver Nina Fallang i Indre Akershus Blad.

Artikkeltags