EU-kontroll: NAF krever nye regler

REGLER FORVIRRER: NAF krever nå at de nye reglene for EU-kontroller gjennomgås på nytt. Foto: Foto: Frank May / NTB scanpix

REGLER FORVIRRER: NAF krever nå at de nye reglene for EU-kontroller gjennomgås på nytt. Foto: Foto: Frank May / NTB scanpix

Av

Bilorganisasjonen NAF krever nå at reglene for EU-kontrollene må gjennomgås på nytt.

DEL

[Nettavisen:] Nettavisen Økonomi skrev i forrige uke at titusener av norske biler hver måned får kjøreforbud, fordi de ikke har vært gjennom en gyldig EU-kontroll.

Personbiler med en maksimal tillatt totalvekt på inntil 7500 kilo må ha godkjent EU-kontroll innen fire år etter dato for førstegangsregistrering. Deretter skal bilene inn til EU-kontroll senest hvert andre år.

Men de nye reglene som trådte i kraft i februar i år, er uklare, og kjennskapen til reglene er heller dårlige.

Forvirring

NAF skriver i en pressemelding at de nye reglene har skapt forvirring. Med de nye reglene gikk Norge bort fra at tidspunktet for kontroll ble bestemt ut fra årsmodell og registreringsnummer.

Nå bestemmes fristene for EU-kontroll av datoen da bilen ble registrert første gang og siste godkjente kontroll. Alle personbiler må altså inn til en ny kontroll senest to år etter forrige kontroll.

– Tidligere fikk du som bileier varsel i god tid før fristen. Om ikke bilen var godkjent før fristen, fikk du et brev til der du fikk en ekstra måned på deg til å få bilen EU-godkjent. Nå får du et brev to måneder før kontrollen, og det er det, sier teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud, til P4-nyhetene.

Senterbutikk gikk konkurs – nå selges varelageret

Konkurrerte mot argentinsk superstjerne med over 100 landskamper: – Syntes det var noe kjent med ham

30.000 forbud i mai

Mange bileiere glemmer denne fristen. Som Nettavisen Økonomi skrev, fikk bare i mai 30.000 biler kjøreforbud. Bilen får automatisk kjøreforbud dersom ikke bilen er godkjent innen fristen. Denne fristen betraktes som endelig.

– Her kan det virke som om det er innkallingsrutinene som gjør at antallet blir så stort. Hvis dette skulle fortsette så må jo staten gå i seg selv og finne ut om det kan informeres på en bedre måte, sier Bergerud.

Verkstedkjeden Meca avdekket at ni av ti verksteder at bileierne har hørt om de nye reglene, men kun 16 prosent har inntrykk av at de også forstår hva de innebærer.

Må følge med

– Staten må se på dette og så må også vi bileiere følge litt mer med, sier Bergerud.

Gjennom de nye reglene er også kravene til de som utfører EU-kontrollen skjerpet. Reglene omfatter bestemmelser om opplæring og personlig godkjenning for de som utfører kontrollen, og ikke bare selve verkstedet.

Artikkeltags