Tesla på bunn i ny kåring fra Forbrukerrådet

Bunnplass: Tesla var i fjor det eneste merket som ikke tilbød sine kunder noen kapasitetsgaranti på batteriene overhodet. Dermed blir det bunnplass i Forbrukerrådets undersøkelse – igjen.

Bunnplass: Tesla var i fjor det eneste merket som ikke tilbød sine kunder noen kapasitetsgaranti på batteriene overhodet. Dermed blir det bunnplass i Forbrukerrådets undersøkelse – igjen.

Komplett oversikt – alle elbil-merkene.

DEL

Stadig flere nordmenn kjøper elbil. De elektriske bilene har rekordhøy markedsandel her hjemme, og ingen ting tyder på at dette vil bremse. Tvert imot.

En rekke nye modeller er på vei inn og vil gi kjøperne langt flere valgmuligheter i årene som kommer.

Men hva er egentlig de tryggeste elbilkjøpene? Forbrukerrådet har igjen sett nærmere på elbil-garantiene og kommet opp med en svært omfattende kåring.

Her handler det om det som er elbilens hjerte, nemlig batteriet.

Tesla på bunn i fjor

Volkswagen stakk av med gullmedaljen da Forbrukerrådet i fjor kåret Norges beste batteri- og kapasitetsgarantier i elbilklassen. Volkswagen garanterte at batteriene i merkets elbiler skulle ha minst 70 prosent kapasitet etter 8 år/160.000 km (det som inntreffer først).

I tillegg var Volkswagen ett av svært få merker som ikke knyttet et servicekrav til sine batteri- og kapasitetsgarantier, noe merket ble belønnet for i Forbrukerrådets poengsystem. Resultatet ble 41,7 poeng og gullmedalje.

I helt motsatt ende av skalaen i fjor fant vi Tesla. Der er de også i år, dette skriver Forbrukerrådet:

Derfor stuper noen biler i pris

Vil gi merverdi

– Tesla var i fjor det eneste merket som ikke tilbød sine kunder noen kapasitetsgaranti overhodet. Det amerikanske merket har fortsatt ikke valgt å innføre kapasitetsgaranti og ender derfor også i år helt nederst på vår liste.

Hva er så en kapasitetsgaranti? Jo, denne skal garantere deg mot dramatisk svekkelse av batterikapasitet og dermed også rekkevidde. Alle batterier vil over tid tape kapasitet. En kapasitetsgaranti beskytter deg imidlertid mot risikoen for at kapasiteten skal falle dramatisk. Dette ved at importøren garanterer at batteriet i en viss periode skal inneha en gitt kapasitet.

Fordi en nybilgaranti ikke inneholder lovnader om batterikapasitet, vil en kapasitetsgaranti – i motsetning til en batterigaranti – gi deg merverdi fra år én.

Teslas norske PR- og kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland har følgende kommentar til Forbrukerrådets undersøkelse:

– Tesla tilbyr en bransjeledende 8-års batteri- og drivenhetsgaranti med ubegrenset kjørelengde, hvilket våre kunder er svært fornøyde med. Vi har ikke sett etterspørsel etter en kapasitetsgaranti, ettersom batteriene våre er av høy kvalitet, bilene våre har bransjeledende rekkevidde, og fordi vi er sterkt dedikerte til kundeservice. Vi setter imidlertid pris på, og vil kontinuerlig besvare, tilbakemeldinger fra våre kunder.

Tesla har rekordhøyt salg i Norge. Men Forbrukerrådet er ikke imponert over garantivilkårene deres.

Forbedret vilkårene

Hyundai måtte i fjor nøye seg med sølvmedalje, til tross for at det koreanske merket lovet 70 prosent kapasitet i 8 år og hele 200.000 km. Hyundai valgte imidlertid å knytte et servicekrav til sine garantier, og måtte dermed nøye seg med 38,8 poeng. I år har imidlertid Hyundai valgt å fjerne servicekravet og innkasserer dermed hele 44,3 poeng. Det betyr at Hyundai rykker helt til topps i årets kåring.

Også BMW og Mitsubishi har valgt å forbedre sine garantivilkår og tilbyr nå – i likhet med Volkswagen – 70 prosent kapasitetsgaranti i 8 år/160.000 km uten servicekrav. Det resulterer i at BMW, Mitsubishi og Volkswagen deler årets sølvmedalje.

To nye merker

I fjor var det til sammen 12 bilmerker som markedsførte elbiler her i landet. I årets guide har Forbrukerrådet fått inn ytterligere to merker; Opel og Smart.

Opel har fått mye oppmerksomhet for sin Ampera-e, som kan skilte med svært god rekkevidde. I likhet med BMW, Mitsubishi og VW har Opel valgt å tilby sine kunder 70 prosent/8 år/160.000 km. Men i motsetning til nevnte merker, krever Opel at eierne følger serviceprogrammet for at garantien skal være gyldig. Opel må derfor nøye seg med 36,2 poeng og åttendeplass.

Smart kan skilte med to elbil-modeller; fortwo og forfour. I likhet med søstermerket Mercedes-Benz har Smart valgt å legge seg på 70 prosent/8 år/100.000 km med servicekrav. Smart ender dermed på en delt tiendeplass.

Opel Ampera-e har fått enorm interesse i Norge, men gjør det ikke spesielt bra i Forbrukerrådets undersøkelse.

Ujevnt fra Kia

Det er for øvrig verdt å merke seg at søstermerkene Citroën og Peugeot fortsatt er de eneste som tilbyr hele 75 prosent kapasitetsgaranti. Årsakene til at de to franske merkene likevel må nøye seg med en delt sjetteplass, er at de praktiserer servicekrav og at de har valgt å legge seg på moderate 100.000 km kjørelengde.

For en uke siden publiserte Forbrukerrådet årets bilgarantiguide, der Kia nok en gang gikk til topps. Bilgarantiguiden tar for seg nybilgaranti, lakkgaranti, rustgaranti og veihjelpgaranti. 

Når utgangspunktet er batteri- og kapasitetsgarantier, må imidlertid Kia nøye seg med en tolvteplass. Kia tilbyr en kapasitetsgaranti på 70 prosent/7 år/150.000 km, noe som betyr at deres elbil Soul er ett år kortere garantert enn mange av konkurrentene. Kia knytter også et servicekrav til garantien og må derfor nøye seg med 31,2 poeng.

Disse bilmerkene er dårligst på vanlig garanti

Kia Soul er en av Norges mest solgte elbiler.

Her er rangeringen fra Forbrukerrådet

1. Hyundai: 44,3 poeng (opp fra 38,8 poeng i 2017)

Hyundais batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og hele 200,000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Hyundai knytter ikke servicekrav til garantiene. Ingen andre merker tilbyr 200.000 km kjørelengde og Hyundai vinner derfor vår kåring. Hyundai har for tiden én elbilmodell på paletten: Ioniq Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ioniq som er solgt via den norske importøren. Hyundais generelle nybilgaranti varer i fem år og Hyundai er alene om å utmerke seg med fri kjørelengde.

2. Mitsubishi: 41,7 poeng (opp fra 36,2 poeng i 2017)

Mitsubishi har identiske vilkår med BMW og Volkswagen og deler sølvmedaljen med disse. Batteri- og kapasitetsgarantiene gjelder i 8 år og respektable 160.000 km og den garanterte kapasiteten er 70 prosent. Mitsubishi knytter ikke lenger noe servicekrav til garantiene. Mitsubishi har for tiden én elbilmodell: i-Miev. Dagens garantier ble innført fra og med «modellår 2017» og gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. Tidligere ga Mitsubishi kun 5 år og 100.000 km, men garanterte til gjengjeld hele 80 % kapasitet.

2. BMW: 41,7 poeng (opp fra 32,4 poeng i 2017)

BMW har identiske vilkår med Mitsubishi og Volkswagen og deler sølvmedaljen med disse. Batteri- og kapasitetsgarantiene gjelder i 8 år og respektable 160.000 km og den garanterte kapasiteten er 70 prosent. BMW knytter ikke lenger noe servicekrav til garantiene. BMW har to elbilmodeller: i3 og i3 S. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren. i3 60 ah er utgått og hadde 70 prosent/8 år/100.000 km. BMW har nybilgaranti på 5 år og hele 200.000 km.

2. Volkswagen: 41,7 poeng (uendret)

Volkswagen har identiske vilkår med BMW og Mitsubishi og deler sølvmedaljen med disse. Batteri- og kapasitetsgarantiene gjelder i 8 år og respektable 160.000 km og den garanterte kapasiteten er 70 prosent. Volkswagen knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Merket har to elbilmodeller: e-up! og e-Golf. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren.

5. Renault: 38,7 poeng (uendret)

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regimer. Zoe og Zoe 400 km (størst batteri) har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og 160.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Zoe 400 km (størst batteri) som er solgt via den norske importøren. Den første utgaven av Zoe fikk imidlertid dagens garantier først fra 01.10.2016. Før den tid hadde Zoe 70 %/5 år/100.000 km. Renault Kangoo ZE og Twizy har betydelig dårligere batteri- og kapasitetsgarantier og ender opp på 13. og 16. plass.

6. Citroën: 37,4 poeng (uendret)

Citroën deler fjerdeplassen med søstermerket Peugeot. Citroëns batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og 100.000 km. Citroën knytter servicekrav til garantiene. Årsaken til at Citroën likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Peugeot er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Citroën har to elbilmodeller: C-Zero og Berlingo Electric. Batterigarantien (8 år/100.000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde C-Zero 5 år/120.000 km, mens Berlingo Electric hadde 8 år/160.000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Citroën ingen kapasitetsgaranti.

6. Peugeot: 37,4 poeng (uendret)

Peugeot deler fjerdeplassen med søstermerket Citroën. Peugeots batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og 100.000 km. Peugeot knytter servicekrav til garantiene. Årsaken til at Peugeot likevel oppnår en så god plassering, er at merket sammen med Citroën er alene om å tilby hele 75 % kapasitetsgaranti. Peugeot har to elbilmodeller: iOn og Partner Electric. Batterigarantien (8 år/100.000 km) har vært gjeldende siden 01.01.15. Før dette hadde iOn 5 år/120.000 km, mens Partner Electric hadde 8 år/160.000 km. Kapasitetsgarantien ble innført så sent som 01.01.17, i sammenheng med Forbrukerrådets arbeid med denne guiden. Før dette tilbød Peugeot ingen kapasitetsgaranti.

8. Nissan: 36,2 poeng (uendret)

Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 30 kWh har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i 8 år og 160.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Nissan knytter servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 30 kWh som er solgt via den norske importøren. De to andre elbilmodellene – Leaf 24 kWh (mindre batteri) og eNV200 – har betydelig dårligere garantier og ender opp på 14. plass.

8. Opel: 36,2 (nykommer)

Opel deler åttendeplassen med Nissan. Opels batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og 160.000 km. Opel knytter servicekrav til garantiene. Opel har for tiden én elbilmodell på paletten: Ampera-e. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Ampera-e som er solgt via den norske importøren.

10. Mercedes-Benz: 32,4 poeng (uendret)

Mercedes-Benz deler tiendeplassen med søstermerket Smart. Mercedes-Benz’ batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og moderate 100.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Mercedes-Benz knytter servicekrav til garantiene. Mercedes-Benz har kun markedsført én elbil i Norge: B250e. Denne modellen er nå utgått. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av B250e som ble solgt via den norske importøren.

10. Smart: 32,4 poeng (nykommer)

Smart deler tiendeplassen med søstermerket Mercedes-Benz. Smarts batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 8 år og 100.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Smart knytter servicekrav til garantiene. Smart har to elbilmodeller: fortwo og forfour. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av de to modellene som er solgt via den norske importøren.

12. Kia: 31,2 poeng (uendret)

Kias batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i 7 år og respektable 150.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Kia knytter servicekrav til garantiene. Kia har for tiden én elbilmodell: Soul Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Soul Electric som er solgt via den norske importøren. Kia tilbyr Norges beste nybilgaranti.

13. Renault: 23,5 poeng (uendret)

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Kangoo ZE har batteri- og kapasitetsgarantier som kun gjelder i 5 år og moderate 100.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Renault knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Kangoo ZE som er solgt via den norske importøren.

14. Ford: 21,0 poeng (uendret)

Fords batteri- og kapasitetsgarantier gjelder i kun 5 år og 100.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 %. Ford har for tiden én elbilmodell: Focus Electric. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Focus Electric som er solgt via den norske importøren.

14. Nissan: 21,0 poeng (uendret)

Nissan opererer med to ulike garanti-regimer. Leaf 24 kWh og eNV200 har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og 100.000 km. Den garanterte kapasiteten er 70 % (Nissan garanterer i utgangspunktet 9 av 12 streker i displayet, men har på forespørsel fra Forbrukerrådet valgt å oppgi 70%). Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Leaf 24 kWh og eNV200 som er solgt via den norske importøren. Leaf 30 kWh (større batteri) har betydelig bedre garantier og tar delt åttendeplass.

16. Renault: 16,0 poeng (uendret)

Renault opererer med hele tre ulike garanti-regelverk. Toseteren Twizy registreres formelt ikke som elbil, men som elektrisk firehjuls motorsykkel. Twizy har batteri- og kapasitetsgarantier som gjelder i kun 5 år og 100.000 km. Den garanterte kapasiteten er kun 60 %. Renault knytter ikke noe servicekrav til garantiene. Dagens garantier gjelder for alle utgavene av Twizy som er solgt via den norske importøren.

17. Tesla: 11,4 poeng (uendret)

Tesla tilbyr en rekordgod batterigaranti: 8 år og ubegrenset kjørelengde. Tesla knytter heller ikke noe servicekrav til garantien. Tesla er imidlertid det eneste merket som ikke tilbyr noen kapasitetsgaranti. Tesla havner dermed helt i bunn i vår rangering. Tesla har for tiden to elbilmodeller: Modell S og Modell X. Batterigarantien gjelder for alle utgaver av de to modellene som er solgt via den norske importøren.

Artikkeltags