Finansstreiken rammer forsikringskunder hardest

INGEN STORSTREIK: ... men 1.200 LO-medlemmer i finansnæringen er likevel i streik fra torsdag morgen.

INGEN STORSTREIK: ... men 1.200 LO-medlemmer i finansnæringen er likevel i streik fra torsdag morgen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Streiken i finansnæringen ble mindre enn fryktet. Likevel kan den få konsekvenser for bank- og forsikringskunder. 

DEL

Når 1.200 LO-medlemmer streiker fra torsdag morgen, rammes bankalliansen Sparebank 1 hardest. 10 av deres 14 banker er berørt i ulik grad, og det går mest ut over forsikringstjenestene, opplyser kommunikasjonsdirektør Kristin Vetleseter.

– Vi gjør alt vi kan for at kundene skal merke minst mulig av streiken. Men dersom den varer lenge vil vi kunne få noen kapasitetsutfordringer, sier hun til NTB.

Foreløpig fungerer bank- og forsikringstjenester som normalt. Likevel oppfordrer Vetleseter kunder som har spesielt viktige gjøremål i nettbanken om å gjøre det før helgen.

– Kunder oppfordres også til å følge med på sin banks nettsider, sier hun.

På forsikringssiden må bankene prioritere kritiske hendelser, og folk som skal melde forsikringssaker bes om å gjøre dette på nett.

– Alle skal få hjelp, men kundene må påregne noe lengre behandlingstid, sier kommunikasjonsdirektøren. Mange av de streikende jobber på oppgjørsenheten innenfor forsikring, men også ansatte på kundesenteret er tatt ut i streik.

Opprinnelig var også rundt 20.000 medlemmer i Finansforbundet del av streikeuttaket, men de kom til enighet med arbeidsgiverne.

Foruten Sparebank 1, rammes blant annet Jernbanepersonalets Sparebank, Odin Forvaltning og Oslo Pensjonsforsikring.

(NTB)

Artikkeltags