Gå til sidens hovedinnhold

Advarer mot nye svindelforsøk på SMS og e-post

Banken gjør oppmerksom på nye svindelmetoder.

– Gjennom høsten i fjor ble det svært ofte varslet om ulike svindelforsøk på både e-post og SMS. SpareBank 1 har nå igjen mottatt en rekke henvendelser fra personer som har fått falske SMS-er og e-poster fra svindlere som utgir seg for å være fra banken. Svindlerne forsøker å fiske til seg sensitiv informasjon.

Det sier Bjørnar Mickelson, informasjonssjef i Sparebank 1 Østlandet.

Det er rapportert om ulike typer svindelforsøk, både på SMS og e-post. Flere av svindelforsøkene er profesjonelt utformet. Det ser ut til at svindelforsøkene også misbruker andre bankers navn, ikke bare SpareBank 1.

– Merk at svindlerne ofte bytter tekster, lenker og telefonnummer i det de sender ut.

Felles for de ulike svindelforsøkene er at de forsøker å få kunder til å oppgi personlig informasjon som BankID-koder, passord, innloggingsopplysninger og annen sensitiv informasjon.

– Utspekulerte SMS-er en av svindeltypene sender svindlerne ut en SMS med beskjed om at din BankID er blokkert og henviser til en lenke. I en annen variant sender de ut en SMS og ber deg ta kontakt med kundeservice på et falskt telefonnummer. Avsenderne av disse SMS-ene har klart å kamuflere telefonnummeret så de ser ut til å være fra SpareBank 1, noe som gjør at de ser mer legitime ut. Det er også rapportert at SMS-ene kan havne i samme tråd som tidligere SMS-er mottatt fra banken.

Aldri oppgi sensitiv informasjon

E-postene svindlerne sender ut denne gang er også profesjonelt utformet og forsøker å få folk til å oppgi sensitiv informasjon ved å klikke på en lenke. E-postadressene kan også være kamuflert så avsenderen ser ut til å være banken.

Sidene det blir linket til er til forveksling lik SpareBank 1s og andre bankers egne nettsider.

– Vi oppfordrer derfor alle til å være ekstra på vakt.

Banken spør aldri om sensitive opplysninger.

– Vi minner om at banken din aldri vil be deg om sensitive opplysninger på denne måten, verken over mail, telefon eller SMS. BankID-koder, passord og innloggingsopplysninger er personlige, og skal aldri deles. Får du en henvendelse per e-post, SMS eller telefon og er i tvil, kontakt banken din på nummeret som står oppgitt på bankens nettsider – ikke de som oppgis på SMS-en eller e-posten.

Kommentarer til denne saken