Her i cockpiten trives Rune André Melby fra Aurskog aller best. Airwings frilanspilot har oppfylt ungdomsdrømmen.

Rune har oppfylt drømmen

Rune André Melby fra Aurskog reiste til USA for å utdanne seg til flyver. Etter terroraksjonen 11. september har det vært vanskelig å få jobb, men nå er 26-åringen endelig på vingene.

Publisert 13.12.2004 kl 10:46 Oppdatert 13.12.2004 kl 10:46

Tips en venn på e-post:


Her i cockpiten trives Rune André Melby fra Aurskog aller best. Airwings frilanspilot har oppfylt ungdomsdrømmen.
Her i cockpiten trives Rune André Melby fra Aurskog aller best. Airwings frilanspilot har oppfylt ungdomsdrømmen.

Aurskog/Gardermoen: Vi møter Rune André Melby på en kafé i Jessheim sentrum. Sirlig antrukket i flyveruniformen tar han plass ved bordet.

– Drømmen om å bli flyver kom gradvis fra ungdomsskolealderen. Jeg meldte meg til opptaksprøver som pilot i forsvaret og var med i betraktningen ganske lenge. Jeg var to millimeter for høy til å sitte i et jagerfly, uten at det var ene og alene avgjørende for at jeg ikke kom inn, sier Aurskog-karen til Indre Akershus Blad.

Testet på videregående

Selv om jagerfly-drømmen ikke ble noe av, knyttet han kontakter under opptakene som refererte til flyskolen North American Institute of Aviation i South Carolina i USA.

– Jeg sendte en søknad, var på opptaksprøver mens jeg avtjente førstegangstjenesten i Garden og plutselig fikk jeg tilbud om å begynne ved skolen. Selvfølgelig takket jeg ja, forteller Melby.

I juni 1999 begynte Rune utdanningen ved NAIA. På en liten flyplass uten altfor stor trafikk, fikk aurskogingen sine første flytimer. Det ga mersmak.

I USA 11. september 2001

– Jeg fullførte utdannelsen på et halvt år. Deretter reiste jeg hjem til Norge for å konvertere utdannelsen. Årsaken var et bytte fra amerikanske til norske sertifikater. Etter ett år med skole i Norge, dro jeg igjen til USA for å videreutdanne meg til flyinstruktør. Deretter jobbet jeg som flyinstruktør i Florida fram til mai 2002. Siden den gang har jeg vært hjemme, forteller Melby.

Det grusomme terroranslaget mot tvillingtårnene i New York 11. september 2001 forandret manges liv, også Rune André Melbys.

Han jobbet som flyinstruktør i Florida da bin Ladens disipler slo til. Etter 11. september ble det krise i flyindustrien. Kundene vegret seg for å fly, og mange, mange piloter mistet jobben.

– Det er årsaken til at det har vært vanskelig å få seg jobb siden jeg kom hjem. Takket være flyinstruktør-utdannelsen hadde jeg noe å gå til mens mange piloter ble arbeidsledige, sier han.

Jobber i Airwing

Siden 2002 har Melby søkt en rekke jobber i store og små flyselskaper – uten hell. Kun enkelte flyvninger nå og da har han fått anledning til. Men nå er ting i ferd med å snu.

Rune er en del av det nyopprettede norske flyselskapet Airwing (se sidesak) og jobber som frilanspilot.

– Jeg har virkelig troen på selskapet. Til nå ser det ut som om det finnes et marked for oss, sier han.

For å forsørge seg i hjemlandet har 26-åringen jobbet hos Wilh. Moseby Eftf. på Bjørkelangen, La Cocina på Bjørkelangen og Rema 1000 i Aurskog.

– Nå håper jeg snart å kunne leve av pilot-yrket. Kanskje drømmen kan gå i oppfyllelse om et par års tid, sier aurskogingen, som har hatt lov til å fly i Norden, Europa og USA helt siden 1999 da han var 21 år gammel.

– På grunn av at jeg er såpass ung, har jeg ikke blitt stresset av mangelen på fast jobb som flyver. Jeg har tro på at situasjonen i fly-bransjen vil snu, sier han.

Medisinske tester

– Hva kreves for å bli flyver?

– Godt syn og allment god fysikk er en fordel. I tillegg kreves det god allmennkunnskap og gode engelsk- og mattekunnskaper. Ellers er det en rekke sykdommer man ikke kan ha – naturlig nok. Hvert eneste år er vi inne til omfattende medisinske tester. Det er ikke noe særlig hvis piloten kollapser i lufta...

Drømmen er fortsatt å få en jobb i et stort flyselskap. Når det kan skje, er ikke opp til Rune selv. I dag er det fortsatt lange søkerlister til ledige flyverjobber.

– Akkurat nå er det utrolig moro å være en del av Airwing, som jeg har vært med i helt fra planleggingsstadiet av. Drømmen er fortsatt å fly større jetmaskiner, og håpet er at Airwing vil vokse seg større, og utvide etter hvert. Hva som skjer framover vil tiden vise, men så lenge jeg får fly stadig mer, er jeg fornøyd, sier Rune André Melby.

På forsiden nå


Falske anmeldelser og forsøk på bedrageri

Meldte bilen stjålet. Fant på dekkhistorie. Meldte pengene stjålet, men tok dem ut selv.

Irriterte seg over traktor og ringte politiet

- Vi opplever ikke saktegående traktorer som noe stort problem.