...
Eiendomsmeglingsbransjen har nå bestemt seg for å innføre en obligatorisk salgsrapport for alle boligsalg, forteller styreleder Terje Buraas i Eiendomsmeglerforetakenes Forening. Foto: Terje Pedersen, ANB

Nå kommer salgsrapporten

Eiendomsmeglingsbransjen har endelige bestemt seg for å innføre en obligatorisk rapport for alle boligsalg.

Publisert 12.10.2012 kl 08:33 Oppdatert 12.10.2012 kl 10:28

Tips en venn på e-post:





– Vi har i lengre tid jobbet for å få ned konfliktnivået mellom kjøpere og selgere i boligmarkedet, sier styreleder Terje Buraas i Eiendomsmeglerforetakenes Forening (Eff).

Han viser også til at det i flere år har vært et økende behov for bedre dokumentasjon i boligmarkedet. Det gjelder for alle aktorene: Kjøpere, selgere, meglere og takstmenn.

Buraas forteller at bransjen derfor vil innføre boligsalgsrapporter på alle eiendommer som selges gjennom meglere knyttet til Eff, der tre av fire eiendomsmeglere er medlemmer.

Skåret i gleden for alle som er på boligjakt, er at ordningen først skal tre i kraft 1. januar 2015.

– Grunnen til at vi må sette datoen så langt fram i tid, er at det i dag ikke finnes nok takstmenn med tilstrekkelig kompetanse til å levere kvalitetsrapporter over hele landet, sier Buraas.

– Nå får takstbransjen to år på å tilpasse seg, noe vi anser som tilstrekkelig. Vi kommer også til å forutsette at de takstmennene som skal levere boligsalgsrapportene, har gjennomført «Sertifisering av takstmenn for Boligsalgsrapporten» i regi av Det Norske Veritas (DNV).

I dag er det allerede vanlig med boligsalgsrapporter i flere regioner i landet, og for disse delene av landet er det bare kravet til takstmannens kompetanse som vil bli forskjellig fra dagens praksis.

Det praktiske arbeidet med å innføre den nye ordningen i hele landet kommer til å skje i samarbeid mellom eiendomsmegler- og takstbransjen.

– Vi regner da med å sikre tilstrekkelig uavhengighet mellom megler og takstmann, i tillegg til gode og praktiske løsninger for våre kunder, sier Eff-sjefen.

– Vi håper og tror at tiltaket vil dempe konfliktnivået mellom kjøper og selger, samt gjøre hverdagen enklere for våre ansatte. (ANB)